onsdag 25 november 2015

Positivt slask, välgörande regn?

Jag är glad, att vi hann ta vara på dagen vinter i år! Den som bjöd på torr vit snö och minus femton grader.. Man såg riktigt vilken fart det hann bli på grannbarnen, i snön. Dagen efter var det något mildare och läge för tunnelsystem i snöhögarna, snögubbar på gräsmattorna och anfalls-murar intill balkongerna. Det kändes som om barn fortfarande kan vara levande varelser?
Nu är det plus tre och regn i luften.

Hemma har jag, färgad av media-bevakningen, packat ihop ett flykt-hörn. Där förvarar jag nu resfärdiga väskor med gasolkök (konservöppnare och bestick), varma kläder och data (pass, nycklar) som "behöver" sparas. Den senare väskan är inte helt färdig än, då jag inte prioriterat klart. Vissa uppgifter använder jag varje månad, och vill komma åt i mina pärmar? Visst kan det vara bra med hyreskontrakt, försäkringar och ägarbevis, efter en brand? Att ha med sig inloggningsuppgifter, för att snabbt kunna nå sitt kontaktnät. Pengar i plånboken, då internet ligger nere och bankerna vägrar släppa till. Även kökets skafferi, kyl och frys har fyllts upp. Om det skulle bli avbrott i butiksleveranserna? Ett par veckor klarar vi stug-vant. I hallen hänger redan dubbla klädbyten, då hundpromenaderna visat på verkligheten. Bilen är körklar.

Även om jag saknar vedpannan i huset, är jag nu glad att den pajat! I Luleå har frågan gått ut till ensamma pensionärs-kvinnor, om de inte gärna vill låna ut sina hus till migrations-verket! Är de inte kloka? Är det för det slitaget vi haft taxeringshöjningar, efter varje gjord renovering? Komma tillbaka till ett illa tilltygat ruckel? Norrland är ingen sopstation. De hus som vårdats trots avfolkningen, är omtyckta! De påminner om bättre tider. När det ännu fanns en framtidstro och hela landet var viktigt. Det skulle inte lämnas i fel händer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar