söndag 6 mars 2016

Internet slår ut och fördyrar

I brist på "hållbar" (Detta spefulla reklam-ord) sysselsättning, ägnar jag dagarna åt retroshopping.
Det naturliga valet faller på lokala saluställen. Myrorna och Kupan har reklam och skandaler att finansiera, så där har blivit dyrt. Bobby´s loppis har åter gått i konkurs. Ett sätt att driva företag på? Kvar blir Returmarknaden, samt Sök & Finn.
-Jag har aldrig haft så mycket till övers för skenhelighet, så det gör mig litet att PMU ligger ocentralt till.

Ja men... Tradera säger du då? Jo, via dyrt bredband. Efter att bud-hysterin har lagt sig och den natt-trötte betalat 1500 för 200 kronors tyg, då skall frakten också betalas. I bästa fall, har man med en ärlig säljare att göra?
En illa skött kniv av Johan Fankki, såldes nyss för 5400kr. (Frakt medräknad) Normalt går de för 2500, men efter mediabevakningen det senaste året har storsvensken sett pengar i sapmi! Synd att det inte ändrat synen på samer.
Även fast jag inte handlar där, så drabbas jag. Alla nykläckta retrosäljare kopierar maxpriset för sitt skräp! Idén med billig loppis faller sönder. Eller så får man lära sig uppskatta vad andra missat. Fylla på med atmosfär som inte betonats.

Hundrakronors-galgar för en tia, bara för att de inte är i Stockholm? Eller tavelramarna du missade, för att släkten hade vassare armbågar? Inga stora inköp, men de kompletterar bilden. Inte många kupade glas i dyra plast-ramar!


Hemläxa:Vilka förpackningar skulle du plocka i mataffären, för att få 50-tal?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar