tisdag 8 mars 2016

Vilka förpackningar står oförändrade än?

Kvinnodagen och jag tänker stug-packning för 50-tal. Vi har en fungerande mat-lista för skafferi, frys, matkällare och inköp. Den är dock inte anpassad specifikt för femtiotalets emballage.
Det skulle vara kul, om man kunde återuppväcka känslan på de hyllpapps-klädda planen? Köket har fått gamla burkar och brödskrin att kamouflera med. Mjöl och socker har sina hyfsat oförändrade pappers-förpackningar, medan O´boy! har mist sin omoget patriarkale pojke.


Så, jag gick en lov i mataffären och botaniserade bland dyrare logotyper och förpackningar. Några märken känns självklara, då de genast poppar upp i ens barndoms minnen. Visar sig ha funnits långt innan!



Multinationella jättar som dräpt U-länders ekonomi. Stolt behåller de sina loggor!
I godishyllorna har förpackningar moderniserats, gjorts PK, krympt samt blivit dyrare. Där syns Viol-tabletter, Emser, Läkerol, ansiktslösa Kinapuffar, ansiktslös lakrits, Ahlgrens bleka bilar, Cloetta-utbudet med Center, Kex-choklad och Plopp m.fl.. (Nedsköljes nu med light aspartam-cola!)
Nazivänlige V-Gurras rökta makrill, Atamons ansiktslösa konservering, kristen-hets-jagade Häxans putsmedel, Autosol och Gulf motorolja: Allt finns i butik.
Kung Markatta ökar sitt utbud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar