onsdag 4 maj 2016

Lappland, tidig maj

Äntligen kom vi oss iväg. Hunden och jag. Sommardäcken är på, bilen tankad och jag är tom på gråt. Mår ganska bra. Det var en morfar-fin dag att åka bil på! Inte ens hunden tycktes ha något emot resan, utan såg bara så där go´ut. Vi hann titta förbi moder och syrran längs vägen. Bytte mat med varandra...

Det är otroligt vad solen har tagit på snön. Det är bart nästan hela vägen!
Vi möter sju renar, strax före färgprovs-"konsten" vid älven. Ståtliga små djur. Ena hade skälla. Nu börjar det synas vitt på de flacka bergen.. Det känns bra i sinnet. Isarna ligger grå, med i stort sett bara spåren av skotrar som håller ihop dem?


Resan går lättare! Det är så här det skall se ut, utan hyggen och vindsnurror.
Väl framme, kan jag överraskad köra in på min grusgång. Den som fick hela takraset! Tomten ligger helt fri att räfsas. Nu sprider sig ivern! In och packa upp, innan grannen bjuder över på kaffe. För så gör vi här!


Får veta att frun snart åker hem och att mannen skall hämta en ny jaktkompis. Det blir ett trevligt tillskott, en stövarvalp att känna på. Det räcker redan med enbart tröja på sig, utomhus. Veckan blir bra!
Det här med middag, får bli en senare historia. Först skall toalocket bli svart och stänga mjukt, ko-tavlan ska upp på fondväggen, sameknivarna i hörnet, tv:n kanalsökas, LED:arna avnjutas i mörkret och värmen uppskattas inomhus. Kanske lurar man sig framåt ett tag igen. Stolen kläs om.

-Olle Ljungström, med "Jag och min far", är död. 54 år och saknad. Tog tungsinnet över?


Vidare så fortsätter feminist och extremistexpert Mona Sahlin att spela regelvidrigt! Inga överraskningar på sosse-fronten alltså.
Avgår och lär likt miljötalibanen söka miljonfallskärm. Kapa linorna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar