lördag 8 oktober 2016

Soppatorsk utan mat?

Överraskad av den milda senhösten, dröjer jag mig ännu kvar i stugan. Dag för dag äter jag mig in i och genom det frysta matlagret.
På vägen upp hit, hade bensinmacken tekniskt fel efter strömavbrott. Vi får väl se om jag kommer åter från vildmarken? Yxa, kniv och fiskegrejer läggs i skuffen, om det blir en oönskad "Into the wild".. Trist att banker inte vill växla in de gamla sedlarna, på ett smidigt sätt. De hade hjälpt, i en strömlös verklighet.

Här brölar kronhjortarna om kvällen och rådjur strövar över tomten, följt av skuttande hare. Vi har hunnit ha minus åtta grader och frost, men nu är det åter milt och molnigt. Än har inte renarna anlänt. Snopet att båten hann dras upp, men samtidigt skönt. Ingenting går lättare, när man själv stelnat i kylan.


Det har blivit fina utflykter till sjöarna runt omkring, där jag har hunnit se nya möjligheter till äventyr. Fått käka frysta lingon ute i det fria. Riktigt fräsch smak!
Fuktslukare är utbytta, grannens cykelhjul riktade, röding har planterats och hunden har fått leka om sig. Har varit oväntat socialt! Sjuklingar som skrivits ut och långväga gamlingar på harjakt eller fiske. Snart startar oktoberjakten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar