måndag 3 juli 2017

En härlig tid, i det avskilda!

Moder o jag åkte upp tillsammans med Joffi, den 29/6. Missade bara en dags fint väder, sedan har vi hunnit avnjuta dem alla! Det "blå riset" kommer åter med förnyad kraft vid stenen. Det är roligt. Var rädd att jag hade lyckats dräpa ut hälften, innan jag hunnit få deras namn. Runt väggarna trivs Akleja så ståndaktigt. Kattfötter syns kringspridda i grupper, över hela gårdsplanen.

Grannen har sin fru på besök, och tippar påpassligt ved över henne nere i källaren. De är strävsamma.
Nästgårds står en fru på stege och målar porten till traktorgaraget. Henne har det nyss bytts höfter på.
Här sitter vi dock väldigt stillsamt och är elaka med varandra, i Kinat. Medan en grävling lustigt lubbar förbi utanför fönstret. Blir att skärpa uppsikten över var hunden håller hus. Den lille flanören..

Juli inleddes med rejäl sommarvärme, mycket ute-tid och de årliga våfflorna med glass och sylt till. Festligt värre! Det kan vara värt en del tugg.
Jobba på en söndag? Jo, det blev så. Sista soliga dagen på ett tag. Då var det bara att ansa busken och städa i timmerbråten, efter flugsnapparnas utflytt.


Måndag känns riktigt bra, trots regn och hund-tidig morgon. Vi har gräddat rågbröd efter mormors recept, med lyckat resultat i den gamla ugnen! Jag har en mycket bra spis. :)
Vägrenen och dungen är slagna med lie, jag hann bada och hunden få sig en promenad. -Innan störtskuren damp ned.
Smakar väldigt gott med nybakat bröd, bakom renoverade fönster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar