torsdag 10 augusti 2017

Gäddorna har tagit över vår sjö!

Veckan börjar med Bulgarienvärme i solen, snabbt följt av svarta moln och störtregn. Hann bli en 1.5 kilos liten gädda.
Har många grannar nu ett tag. Jobb-pendlare, samer och stor släktgård växelvis.

Nere vid badet träffade jag ett par distingerade holländare, på väg till Norge. Riktigt bra engelska, för ovanlighetens skull. Vattnet var inte särskilt varmt, efter alla svarta moln. Gäddorna kommer i alla små-lekar, tycks det.. Krymper de i kylan? Hinner inte kolla närmare, innan nytt åskmuller hörs.

På onsdagen får vi känna på riktig sol-röt, med tokiga mygg i buskagen. Var påfrestande, medan jag stagade upp vinbärsbuskarna.
En stor del av gräset hann bli klippt, innan orken dog. Evighetsrutan och solhörnan återstår. Sjön lockar! Vet inte varför? Satt två timmar igen, utan att få någonting alls. (Medan grann-barnen fick en gädda på sex kilo!)

Torsdag, och jag har öst 20mm regnvatten före frukost. Det blir snabbt mycket, i en konisk båt! En två liters glassbytta, rymmer bara så mycket.
Gör undan disk och golv på förmiddagen, innan jag slutligen sätter mig vid årorna. Uppenbarligen skall jag inte få mycket fisk i år? Hade en fem kilos gädda på vobblern, när vobblern plötsligt bryts sönder inifrån denna gång och mister sin trekrok. Denna trasslar ihop håven, så den blir obrukbar! Där satt jag sedan, med ett platt nät och en stridbar gädda på enkelkrok.. Plopp! Det var ändå en bra kamp, så länge den varade.
Jag har fått en på fyra, grannen en på sex och så nu missades tredje på fem. Invasion!
Vad händer med de ursprungliga abborrarna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar