tisdag 1 augusti 2017

Gamla envisa minnen pockar på uppmärksamhet

Efter arbetet med veden, har det hunnits med att plocka hjortron på närbelägna myrkanter. Var fortfarande mäktigt varmt.
Bremsen höll koll på oss, där vi smög fram. Första myren var absolut ren från gulorangea bär. Nästa kom vi snudd på för sent till. Mycket höll på att vitna. Lite längre ut, dit få orkat gå, såg det dock muntrare ut! Jag fick mig en burk vacker gulfärg att frysa in. Så långt räckte min kropp. Somnade på rumsgolvet.

Passade bra med sovmorgon och 23 mm regn, dagen efter bärplockning. Sjöarna visade vita vågtoppar, medan jag kollade ny film via datorn. På nyttosidan, lät jag samtidigt källaren få sig värme emot rötmånaden. Det märks, att jag inte har vedeldning.
Slyröjer kring båtplatsen och önskar jag suttit ute på sjön vid 18-snåret. Så vackert inbjudande!

Nacken och ögonen är inte på topp. Det finns skäl till att jag pensionerats. Ännu en dag sovs bort på mattan. Det rollas mot mögel i källaren. Jag försöker mig på korsord i solhörnan. Dock utan större framgång. Tvåårig skulle visst bli ekan.. Doh!

Sista juli (!) känns det lite bättre. Inte helt fritt. Men något behöver jag göra, om jag inte skall ogilla mig själv för mycket. Det blir att beskära rönnarna mer. Börjar på med gräsklippningen ännu ett varv. Mot kvällen har jag rullat fram en tallskiva, för yxkastning! Kunskap jag skaffade mig under de tuffa skolåren av mobbing. Fortfarande, trettio år senare, kommer jag ihåg mina "skolkamrater". Fega uslingar. -Jag önskar dem inget gott!


Ena grannen kom över ikväll, med en kasse glasspaket. Man åker hemåt i morgon. Skall hjälpas åt innan dess , att byta plats på båtarna. Då åker min i vattnet! Jag hoppas få upp gamm-Helmer. Kanske han har kvar min spinnare i mungipan än? Förra året var det fiskeligt, vid den här tiden. Nu väntar vi ut åskan och tittar till varandras hus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar