fredag 26 juni 2026

Gamla Stanwell betalar

Jag får vara glad för min samling om tolv pipor, varav elva är Stanwell. Nu börjar intresset för de äldre och finare modellerna på att växa! Tusen kronor är inte alls otroligt. För lite svårare handgjorda modeller med regd.nummer kan det betalas över tvåtusen kronor, på Tradera. Obegripligt för begagnade fabrikspipor. De skall fortfarande kunna fyllas och rengöras. Något kortföretagens policy och den bristande tillgången på tobaks-butiker försvårar. 








torsdag 25 juni 2026

Utredning nedlagd

Redan låg på energi och med noll förväntningar kvar på det svenska skyddsnätet, så besparas jag nu framtidsutsikterna på att få återse mina närmare 40000kr. Precis som vid piratkopiering faller allt, p.g.a. att det inte går att binda person till dator eller mobil. Jag slipper å andra sidan möta de organiserade, i någon rättegångs-sal. Jag har redan de multikriminella som grannar! Vi övriga gör vad vi kan ute på gården, för att barnen skall kunna se att inte alla vuxna behöver mörda varandra. Förhoppningsvis blir vi ändå av med en skyddad jävel, snart! Han har nu hunnit finansiera husköp, på sin olagliga el-moppe.. och lämnar oss med renoveringskostnaderna efter sig och avkomman.

Som vanligt när jag åkt till stan, så blir det hyfsat väder. Denna helg väntas dessutom Wheels nats. och det brukar borga för gassande sol! Med miljöförändringarna uteblev dessutom de tidigare järn-nätterna, som vi lärde oss ta hänsyn till. Värmen stiger.
Känns sjukt matt, när jag trampar den lilla singelspeeden samt påhängd cykelkärra full med hundfoder. Nu har vi i.a.f. till "aktiv" hund. Bara för honom att äta mer! Möjligen lyssna, med ny-tvättade öron?
Själv skalar jag av hår på kroppen, för att verka lite mer civiliserad. Även fast jag helst vill vråla, åt allt dyrt drägg som möter oss laglöst.. De behöver inte lära sig, att vara rädd om sina sponsrade prylar? Bara dräll andras!


Uppe vid den allmänna slaktplatsen för mopeder och verktygslådor, står en skaplig mtb (från 2010) på av-svalning. Endast symboliskt låst, med 40-kronors slanglås.


I höggräset slängs rätt bra hörlurar, som om de vore godispapper? Strax innan gräset klipps. Det är så långt från Pannkakslandets Storpotät vi har kommit!
Uppgiven köper jag på mig ett par ytterligare verktyg, och låtsas att jag inte behövt några omtänksamma, manliga förebilder i vår släkt. Jag får ändå dra lassen själv. Inget ändrar sig till det bättre. 
De kontakter som väckt lite gnista, rycks snabbt bort. Ohälsa av olika slag, eller bortskrämda. Elen förblir min, att betala.
Nöjet förblir enbart Sävar ToR, så länge jag pallar.

lördag 20 juni 2026

Dygn med drag i

Sjuttonde juni var något så ovanligt som en solig sommardag. Bäst att klippa lite mer, medan det går? Eller, nyttja tiden för att hunden skall få må lite bra!

Vi smet iväg uppför Rhenmans torv-väg, i syfte att kolla av hur vägen till Abborrvattnet var? Inledningsvis är första sträckan skrapad och fin, för timmertransporter. Sedan kände jag inte igen mig, bland alla nya hyggen! Vårt minnesmärke i form av ett masonit-hus, hade helt vuxits för av sly. Ladan intill låg platt jäms med marken. Vägvisaren var roterad, 90 grader åt fel håll! Så, vi dammade rakt förbi alltihop.

Kom inte på hur fel jag var, förrän jag började sakna mussel-bäcken åt hunden.. Betydligt fler M-skyltar var placerade utmed den obekanta vägen. Nåja, det kanske snart kan bli lingonplock av de funna ytorna!

Jag hann då hem, till både måltider och Myzans på genomresa. Fick potatis, mjölk o godis levererat. En försenad "födelsedags-present"!

Torsdag kändes varm, trots att den var mulen. Jag sliter tungt mentalt nu. J-a skitväder och husfärger! Kan bara blunda och klippa vidare på min mossamatta. De nya vinbärsbuskarna har dessutom angripits av bladlus(?) i fukten. Nyper bort drabbade blad, så länge. Mer regn kommer, just som jag skall sjö-bada. Vi går mot midsommarhelg, med rid-tjejer och stugsittare på plats. Fem bilar, på vardera granntomt! Gigantiska party-tält och ett uthyrt föreningshus. Inget kollektivt i byn, däremot. Vi enslingar får nöja oss med Tisselius, som "antik"-objekt? Nöta på Kina-spel.

Nä, det kan alltid bli värre! Fredag drar Haddock sitt snabbaste längs Vintergatan och vi kalasar på surströmmings-klämmor vid lunch. Delar frikostigt med oss av spadet, ute i komposten.. Beskedet om att vår energiska hundmatte hemmavid har hjärntumör, sätter åter tillvaron i ett annat perspektiv. Det är bara död och elände omkring oss! Vi får inte bli för hoppfulla. Någonsin. Livet är bara en massa dåliga repriser.

Tar om Vintergatan, även denna morgon före frukost. Seppos husse hann precis se oss blåsa förbi, över alla ojämnheterna. Tyckte det såg vådligt ut.. -Vägen kanske får något åtgärdat, i höst? Om de kommer på vad!

Före lunch är även en gemensam tur till Höksjön inklämd. Mötte glatt fri-campande nederländare med SUP-boards. De tyckte att hunden såg "sportig" ut! 😃


Väl åter i stugan, var det kvavt i luften, och kändes tröttsamt i huvudena. Ett kalldopp åtgärdade heller inget, utan åskregn tog snart över! Har pratats om denna dramatiska åska, över hela Sverige. Utan att man vetat var regnet skulle någonstans. Vi verkar i.a.f. ha klarat oss lindrigt undan? 4mm.

tisdag 16 juni 2026

Blåst på regnet

Det varnades för sjutton millimeter regn i söndags, istället var det stormvindar som totalt överraskade! Rena höst-perkolationen. Nio graders värme. Blött åt alla håll, och långt in under skärmtaket! Trots att endast sex millimeter föll. Mamma festade till det lite för oss, med nybakad äppelpaj i den gamla ugnen. Grannen Rune kom över, lämpligt till vanilj-såsen. I övrigt åstadkom vi inte mycket, utan lutade oss tillbaka, framför kvälls-TV:n. Top Gear's Clarkson har prövat på livet som bonde, efter BREXIT! Årets säsong av Gift vid första ögonkastet floppade, för alla inblandade. Lärorikt, på lite olika sätt.

Måndag fortsatte lika "träffsäkert", med uteblivna femton millimeter regn. Bara en dimmigt, gråtrist dag med blåst och stress kring färg. Diket befriades från lite sly istället, innan min primära cykel servades och Haddock fick spurta loss längs Vinter-gatan. Jag fick äran att betala in grannens sopavgifter, sedan närmaste banken lagt igen och smart-telefonen överlistat honom.. Närmsta bank innebär tjugotvå mils resa, på okänd dag. Förhoppningsvis kan han snart få till autogiro på sina fasta utgifter? 

Hade kontakt med hundens uppfödare, angående vaxproduktion i hans öron. Inga kryp, ingen rodnad, ingen odör. Blir att "tvätta ur" dem, när vi är tillbaka i stan. DinVet hade fyra veckor kö, för en undersökning.


Idag har vi klarat oss från de utlovade fjorton millimetrarna, också. Mera en känsla av kvav åska i luften, bland de mörka molnen. Duger gott, att klippa undan hälften av gräsytan. Rune fick samtidigt sina sten-öar ansade, så han slapp stapla kring med röjsnöre. Var tacksam för det!
Faktisk så har vi fått se solsken idag. Mycket efterlängtat och ledde raka vägen ner till badet. Där hade då inte blivit varmare. När får vi del av t.ex. bättre väderprognoser?

I morgon väntas snabb-besök av Leif m.fl..

lördag 13 juni 2026

Osäkert läge


Torsdag, den elfte juni, inleddes med tio millimeter i regnmätaren och resten hängande hotfullt i luften. Oavsett, så måste hunden få komma sig ut och dra! Eskorterade av dagligt stridsflyg ur "Ramstein flag", for vi en runda via Fjälltuna och korsningen Björnlandet/ Klippen. Hann hem till Rune-surr och ugns-form, innan nytt regn. Populära som vi är(?), gavs även tillfälle till 45 minuter samtal med mammas äldre (enda) kusin. På så vis räcker det svenska TV-utbudet till bara bra.

Fredag påstås det kunna vara tolv grader varmt och vi inleder med drygt fem nya mm väta. Det känns surt. Är bara gräset som har framgång, och det klipps därför snabbt till! Helgtrafiken skenar iväg, då både Vintergatans hästar och andras draghundar sträcker förbi längs tomtgränsen. Väldigt spännande, för "hunden i fönstret". Själv behövde jag få piggas upp lite, och prövade med nytt kallbad. Hade lite missflyt, då vattnet kylts av väl kraftigt de gångna dygnen och den snacksalige konstnären även lyckades pricka av mitt besök. 😅🥶 

Det börjar vara gott om människor i de annars tomställda husen. Vi går ju mot midsommar. Mera regn!

Utmed kusten har man åtta plusgrader i växthusen, och gurk-odlingarna riskerar att stanna av i tillväxten. Mitt i Nato-övningar och allehanda hot, motar svenskskt militär-flyg bort dubbla ryska stridsflyg under fredagen. Det medan här kokats ärtsoppa för vinterns el-stöd.


Väderprognoserna talade om för oss, att ta vara på denna lördag! Solig och fin från start. 6mm regn i glaset, från tidigare. Det hinns aldrig med någon upptorkning av virke, eller skrapa/olja/grunda/måla innan nästa skyfall. Vi blundar, och tar sats! Fikar vid Höksjön, med fransk-talande turister i fiske-stolar.. Spännande, ifall de hade fått storgäddan på kroken! 🤭 Vi väljer tryggare alternativ, som Bullens pilsnerkorv med mos, eller kroppkaka med lingonsylt. Nitton grader varmt i skuggan på bron.

onsdag 10 juni 2026

Två dagar fint

Att redan från morgonen få känna att det blir en härlig sommardag. Riktig junigrönska med rönnblom, spirea och shorts-värme. Sol.

Vi hjälps åt, med att manuellt klippa gräset. Skäret är ställt upp, så att mossan inte längre skall vara det dominerande inslaget. Kattfötterna får samtidigt chans att komma fram en bit till. Väl framme vid potatislandet, byts rörelsemönstret ut, till att m.h.a. långskaft rotor-skura södra husväggen innan (förhoppningsvis) målning!


Vädret var precis så där trevligt, som man vill få sitta ute i. Innan mygg och brems tagit över. Parasollet skyddar mot hettan på huvudet, medan Scrabble-brickorna läggs ned. Pipfynden på auktion-sidor uteblir, sedan priserna tagit fart. "Min" 91R förblir en lustig 1400kr dröm? Ta ut pengar!

På tisdag kändes huvudet tungt. Delvis från axlar och nacke. (Blir fort för mycket, bara jag gjort ngt. någorlunda nödvändigt.) Delvis även, p.g.a. lufttryck. Känns som åsk-spänning i "trä-knoppen"! Tjugofem grader varmt, i den svalare hallen. Pollen och galna flygfän virvlas genom luften.

Prövade att chocka igång nerv-systemet, med ett sjöbad. Lite piggnade jag ändå till! Samtidigt som muskulaturen har sina synpunkter på idiotin. En granne, som nyss övertagit släktgården sin, satt lugn o sansad inne i det svala traktorgaraget. "Motigare med åren, att göra så mycket. Man får prioritera sig själv." Nytt virke och fjärrmanövrerad port till infarten, ser rejält ut! Vägglampetter monterade på ömse sida. -För snart sju år sedan störtade planet med fallskärmshoppare i Umeå.

Den här onsdagen hade gått bra att sova bort. Slätregn, från tidiga morgonen! Har vi tur, så går det ändå att se "Uti vår herres hage" på TV ikväll? -Så det inte bara är atmosfäriska störningar och kloklippning. Grannen R känns mera positiv igen, trots svagheten i ben💪

söndag 7 juni 2026

Blöt start juni

Blött redan på fredag morgon, nästan utan något regn? Gräset var frodigt tjockt och tung-klippt vid matkällaren, medan det fick zig-zaggas mellan kattfötterna utmed staketet. Efter att det jobbet var gjort, trodde jag mig kunna få stressa på om målafärgen kring huset. Nja, stressa får jag väl,  men blötan stoppar eventuell arbetslust! Först vid nitton-tiden visade sig kvälls-solen, lite retfullt. Man skall väl vara glad, att det inte är hälsan som strular på allvar.


Nationaldagen tedde sig små-mulen inåt land. Lågtryck i huvudet, efter att otyglade unghopar härjat under kvällen, som var.. Skräniga fjant-ungar, på en grusväg! Vi väntar ändå nederbörd, så något "vettigt" behöver och kan inte presteras? Det fick bli en krafturladdning för hundens del, och fika-utflykt för oss alla. Vägarna var fina. Uppfriskande kallbad på det, helt ostört. Hann hem, innan fem-regnet. Riktigt bra omgång Kina-schack, som slutade o-avgjort. 

Svensk TV visade (efter konungens allvarsamma tal till nationen, om Ukraina) en udda humor-film på kvällen: "Svart katt, vit katt". Inget massproducerat dravel från Hollywood! 😂


Så blev man äldre, idag igen. Sexton millimeter i regnmätaren, redan på morgonen! Grattis, till dem. Moder hade med sig tennbroderat armband från syrran, och en betittad alligator-vas efter mormor. Fruktkaka med grädde förgyllde tre-fikat! Mer är det inte att säga, för den här gången. Annat än +8mm..

torsdag 4 juni 2026

Sommar i stugan

Hann cykla hem 200L ko-gödsel på måndagen, innan vi grannar kalasade på tårta tillsammans i stan. Snabba inbjudningar, till höger och vänster! Otvungna samtal.

Tisdag var dag för avfärd till stugan. Sista varma duschen, på ett tag. (Jag behöver få in förlorat kapital på kontot igen!)
Blev lite onödigt fint åkväder. Solen som sken, och premiär för stor hund i baksätet! Det har kommit så många kissnödiga lagar om säkerhet, samtidigt som körsätten bara blir allt sämre.. Resan gick dock bra! Haddock verkade trivas fint på lädersätet, bredvid moder! Packningen var det knepigare med, då skuffen ockuperats av vinbär.

Väl framme, var det första som mötte oss en huggorm. Slött inkrypande under handikapp-rampen! Så vill vi inte ha det, med nyfiken hund på morgnarna?
Ganska snart hade jordspaden så kommit fram, och tre gropar grävts för vinbärsbuskar! Blir nog bra, med både smultrongubbar och vinbär i solhörnan. Utsikt mot aklejor och växande potatisland i sten.


Stor del av onsdagen gick till att plantera vinbärs-ämnena. (Tre fina buskar hoppas vi på!) Efter lunch fångade jag grannen Cilla, för en pratstund. Under tiden tinade deras Huntaway upp ordentligt, gentemot mig! Precis som jag hade hoppats. Är inte kul att bli dissad av hund, utan att ha gjort den något? 🤥 Som tack fick jag hans gamla päls, och matten lånade tacksamt våra borstar.

Lovades soligt idag. På dagordningen stod sättpotatis samt gräsklipp. Del ett är avklarad, med 20 stycken knölar. (Får satsa på det dubbla, nästa år.) Under tiden som vi nu ätit lunch, har det dock blåst upp gäss på vågtopparna. Är ändå ganska skönt, med en liten paus! Hinna ta igen sig också, mellan varven.

söndag 31 maj 2026

Saknas att skriva om


I en tid av katastrof-rubriker hos tidningsförsäljarna och med tillräcklig insikt om världens allt elände, blir det knepigt att bidra med så värst hyper-positiva inlägg för egen del. Vi kan väl bara konstatera, att än hänger jag kvar här? Lurar mig fram, på småpyssel.

Kungen må ha vallats runt bland kottarna i torsdags-solen, men jag undvek taktiskt blåsten. Satt slött framför TV:n, något tungsint. Hunden blev urborstad emellanåt och något av Hem & Hyras korsord löstes snabbt i badkaret. Moder hade oturen att ringa, just när energin var som lägst. Den ständiga meningslösheten väller över!

Fredagen var solig, men jag sov bort det mesta av dagen! Tvättade undan på kvällen först, utan att torkrummet fungerade. -Igen!!

Kom igång rätt tidigt på lördag istället, då torkrummet tömdes och vi hann få oss en dragtur via Sävar. Jobbigt smetig tjära mellan trampdynorna efteråt. Hemma på gården satt gänget samlat och halvsov, till dunket från brännbolls-VM. Lite mera avslaget, sedan man separerat fest och elit-idrott åt! Något tystare.

Dorsin fick stå för en tjatig Sverige-revy på kvälls-tv.

Sista maj redan, och skamligt få inlägg! Solen skiner dock över oss alla. Sigges matte tittar förbi, med några blommande vinbärsbuskar till stugan. Moder kommer därpå upp för "sin" dag, och får umgås med hunden. Jag uppdaterar hennes telefon under tiden och minskar reklamen. -En bra och nyttig stund! Glass, fika och spel. Ryggen uppmjukad.


En massa vakentid återstår, med aromatisk tassvax ute på gräsmattan. (Fettet löser även upp "asfalten".) Haddock är lite inställsam de här dagarna. Medveten om att han inte går så fint än?

onsdag 27 maj 2026

Det går vidare.

Tillvaron i vakum håller på att släppa, så sakteliga. Nyttiga jämförelser har hunnit göras, med människor i omgivningen. Skönt krassa poliser från norr, låter precis som jag själv brukar göra: "Det kunde ha varit värre.." Det kan det alltid bli!

Fokuset har fått styras över på stugpackning och praktiska måsten. Måendet doseras upp, med endorfin från draghunds-turerna. Ekonomiskt rullar det på, om än lite mindre fett. Den där gräsklippar-roboten uteblev några år till.

Hjälplinje och Brottsofferjour får behålla sina "mantran". De ger mig ingenting. Likaså de olika Konsument-hjälparna.. Bättre att få hjälp av kiropraktor då, så stresskotan ligger rätt. Ge plats för friska andetag!

Den 22:a april gick sjön vid stugan upp. Älvarna är låga efter våren. Torrbollar byttes ut och fick jobba, tills nästa gång vi åkte upp och bodde en tid. Det dröjer, innan luften blivit stabilt varm. Det mesta blåser/ hotas bort.

Jo, det sa jag visst aldrig: SAIK blev svenska mästare igen! Det är så roligt, för mina Luleå-sjuka bekanta.. 😜


Vecka 18 var vi åter i stugan och "glömde" bedrägeri och stundande operation. En inledningsvis snöig och blåsig vecka för städning, men allt fungerade. Reservdelar hittades till Tyco-projekt. Frysen, liksom vattnet kom igång. Värmen fick kompletteras lite, med stickade plagg. Den ovanligt mossrika gräsmattan gjorde att vi fick upp resterande värme själva! Cyklarna är i ordning inför säsong. -Aspecten har t.o.m. fått nya växeltrissor, i lila aluminium.

Duschblandaren fick gås igenom, p.g.a. läckt filtersand i silarna. (En magnetventil är inte som den skall!) Porslinet är däremot fräscht igen, efter en sköljning med oxalsyra.

Första turen till Höksjön togs den 1:a maj. Näst sista kurvan bestod av isflak, men i övrigt var vägen bar och något "vatten-tung".

Lördagen efter var åter blåsig, varför det passade bra med rulltårts-bak och premiär för sursträmmings-kalas! Potatislandet grepades och vändes, så lövresterna blandades ner. 

Söndag gjordes det filbröd i ugnen.

Morgonen för hemfärd, såg ut så här kring sommardäcken! Den 4:e maj.


En vecka i stan. Operation gjord, och min plötsliga penningförlust hann bli balanserad mot andras stelopererade nackar m.m..

Snart satt vi i stugan igen. Kunde kasta ut bilmattor och dammsuga hundhår. Det har blivit tvunget, att flytta på var hunden sitter kopplad. Han får inte sitta vid framsätets airbag! Pack-väskorna får flytta framåt.

Utegruppen har slipats/ oljats och ute-LED:ar är utbytta, medan isen ännu ligger kvar över dikena. Hunden får riktigt krafturladda på fredagen, en andra Höksjö-tur. Rejält lerigt. En lera som bättras på, med tre dagar skvätt-regn. Innan tredje inklämda sladd-turen! 💩 Det var inte nog blött. Onsdagen fick mysas inne, då det kommit 12mm på förmiddagen. Seppos husse lånade hundkardan, till bilmattor. Gamla Fårrden hans lämnade gården! (Opålitlig multi-fuel motor).

Sömnen var tyvärr inte så bra i stugan. Varmt täcke, tung hund och oskön i kroppen! Livades upp lite, då en avlång räv gick längs tomten. Det fick bli en 4:a sjöutflykt! Redan i maj månad. Regnet rann ur alla plaggen, långt innan vi var åter i stugan! 🤣 Köttsoppan värmde gott, i kvälls-solen. En sol som skadeglatt gjorde oss sällskap under lördagens hemfärd. Haddock hann precis hälsa på en 11v. Malte-poo innan. Tuff liten valp!

Dagarna hemma har varit blåsiga och därför inte särskilt varma. Detta samtidigt, som det talas om "Afrika-värme" och fem döda i Storbrittannien! 

Hundmat är hemtagen, Polisen har kollat av läget och min rygg är nu rätt injusterad. 

måndag 13 april 2026

SMS- bedragare

Glöm Nigeriabreven och dålig svenska, ett tag!


Onsdagen den 8/4-2026 har jag en vän intill mig vid bordet. Hen har fått sms från "Veidekke", om att en installation är bokad till den 9/4 kl.13:30. För ändring skulle hen kontakta +46769795689. Googlar företaget och ringer!

En "Albin Larsson" är tillmötesgående och säger att det varit mycket, och att de driver bedrägeriärenden redan. Han ser till att makulera "fakturan"!

Plötsligt pratas det med en "handläggare på Swedbank: Fredrik More'n ", som lät som en Närkinge-bo. ("Jo, hemsk dialekt, men nu fyttat till Stockholm..") Trevlig, välartikulerad (som man önskar att servicepersonal vore). Han talar om att Telia läckt kunduppgifter, varför en rad transaktioner utförts på vännen. "86st. nu på morgonen", med hjälp av nytt Bank-ID. Bland annat Entercard group, Bergtech, Compobet, Moorngard (lät som moregolf?) Mastercard. Dessutom en stor summa väntande hos El-giganten (via Klarna), som Han nu lyckats stoppa!! (-Doh!)


Nu behövdes en parallell-uppkoppling.. (min mobil!), för att kunna visa QR-koder, som skulle scannas och därmed "dementeras" m.h.a. Bank-ID. (JA, vi är båda sjukpensionerade, trötta offer! Jag ser det solklart, nu efteråt.) Min mejladress lämnas ut och "processen" börjar via videosamtal (utan video). Swedbank-loggan tryggt uppe i vänstra hörnet av videosamtalet. Det tar tid och vi är rejält snurriga. (Jag tål inte stress bra, p.g.a. tidigare nackskada.)

Så väcks ide'n av "Fredrik", om att även jag skall kollas (viktigt samarbete), och Bingo! Jag har samma problem. (Samma telefon-operatör) Åker på samma blåsning. Där är Entercard group, Bergtech, Campobet, samt Trusty group.

Jag trodde att jag skulle vara mera säker, då jag särat Minutenkortet/ Personkontot från det större Sparkontot i bakgrunden. Men jag blev bortkollrad!

Jag började dumgjord och påskyndad alltmera tycka och säga att det var bakochfram-svenska: motsatt innebörd. Stressen i huvudet är jobbig.

Lyckades få kompisen att ringa sin bank på riktigt, och kolla! Ställa de båda "kollegorna" mot varandra. Fortfarande omtöcknade, kan vi inte fatta eller tro det som pågått. Riktige Swedbank säger rakt ut: Han är en bedragare!

Varvid tre stycken blåsljud hörs från "Fredrik More'n".

Jag lägger på. Många kronor har försvunnit, från faders-arvet mitt. Genom något som kallas Open banking.


Efteråt är denna polisanmälan påbörjad, min bank är rejält nerringd/ kontaktad och där är en reklamation inlämnad genom internetbanken.

 (Är lite sur, över att tjuvar kommer åt mina pengar snabbare, än jag som helst velat ha kvar både bankbok och kontanter!) Arg, över att jag sveptes med. Jag som redan är så skeptisk, blev ett offer för min egen oro.. Sent vaknar politikerna!

Jag är fortsatt rädd, att jag kan ha gett någon möjlighet att öppna kreditkort hos spelbolag och liknande. Att fler minus väntar framöver? Varken polis eller bank har ännu propsat på att jag skall stoppa mitt kort eller Bank-ID, då "gjort är gjort".? Kommer jag att få återse mina pengar? (Kan inte söka bostads-tillägg, förrän efter nyår.) Mår inte alls bra i nuläget.

Idag har jag möte med min "bank". Nu, skall jag försöka göra denna anteckning till word-fil eller PDF/ jpeg, och få skicka till Polisen? Deras anvisade länk tar dock inte mina filformat. Mera stress! Hoppas få iväg skärmdumpar också. Finns en del, i telefonen. Otrevligt, att de blir till offentlig handling och att brottsoffer och kriminell får varandras uppgifter helt öppet. Ingen säkerhet, där heller.

Nu, skall vi dock fokusera på anhörigas ohälsa, ett tag igen! Alltid är det något elände i tillvaron. Det borde få räcka någon gång? Lägenhetsdörren är säkerhersklassad, låst och saknar inkast. Kan man som sjuk få vara trygg, i sitt eget hem? Det fungerade förr! När nyckeln hängdes upp, på gångjärns-sidan.. och människor var nå-bara.

* När banken gett sitt avslag på reklamationen, lär jag få betala 150kr till ARN, för att de också skall pröva. Jag var ju aldrig själv in på banksidan, utan lurades att använda Bank-Id för att dementera. Självrisken kan annars bli 400kr, 12000kr eller som nu 39300kr. Enligt Folksam (om ID-stöld), som inte ersätter bedrägeriet, utan hänvisar till banken som är hårdare än lagen! Hoppats på mer stöd av Brottsofferjouren och Konsumentverket. Vill inte få dyrare rättegångskostnader. Något som bankerna så klart räknar med. Kontakta Konsumenternas bank och finansbyrå och ställ frågan om det finns en bra praxis från ARN som stämmer in med ditt ärende. Ser dock svart ut!

Swischa gärna ett bidrag, på +46736001616  behövs till behandlingar, hundmat och lejd hjälp. 

söndag 5 april 2026

Aftonbladet förvånas?

Varför är man så undrande, över hörselskador på våra daghem och förskolor? Har alla vuxna tappat hörseln och förståndet? Om man inget hör, kan man kanske öppna ögonen?


"Det är ngt. allvarligt fel, när barn börjar böla, för att de inte duger till att viska fram ord, eller skilja på rätt och fel. I en miljö fylld med explosiva kriminella, är det på sin plats att ungar inte släpps fram, att vara så påflugna som  de har blivit de senaste årtiondena. De skall inte motarbeta dyrköpt ordning, från start. Våra fängelser stod lediga, bara för en tid sedan. Skulle hyra ut rum internationellt.

Nu är vi istället halvskraja, för vandaliserande kåkfarar-Abbe och Sideshow-Bob! -Innan de ens hunnit upp till mellanstadiet. Farsan äter redan gratis bakom galler. Blondie valde så spännande avelsmatrial.. utan att ha läst Klanen.


Vårat tidigare så stabila bostadsområde, ser ut som en kollektiv knarkarkvart. Trasiga persienner, sjok för fönstren och stöld-skrot över hela området! Svartmakt-musik värvar obegåvade vid skolans basketkorg. Vi har dykt ner i slummen! Med öppna flum-ögon."

Det är bara att åter plocka ihop resterna av avundsjukt pulvriserade ägodelar, för att se ifall man kan up-cykla dem lagligt? I den sociala dumpningen.

Under tiden tycker jag att det har varit många bränder  i de fina radhusen på Axtorpet? Spritt över åren, som vi bott i Umeå. Ikväll har vi vintern åter, och "the Fabelmans" på TV3. Rätt ok film, om Spielberg.

fredag 3 april 2026

Går luret för långt?


April-skämtandet sägs vara på utdöende, likt våra tidigare påsk-kärringar. För många blir numera kränkta av vår kultur? Vill inte bli mer dumgjorda.
Jag var inte ner till "händelsernas centrum", var torgmannen hördes ha blivit kvinna och vår gröna eld raserats? Populära föremål för upptåg!
Istället hämtade jag ut nya dubbskor, till nästa vinters halka. Inte dyrare, än att man gott kan chansa lite! Påstått värde är annars 1700kr. (Normalpris 800.)
Moder fick höra, om cykelhandlaren hade nya "Hövding" för cyklar
Jag hann precis hem, innan lapphunden Sigge med sin matte tittade förbi. -Behövde lite hundkontakt.

Mycket utetid, så långt. Kaffestunden blev i svalaste laget. Bara att borsta ur hunden och söka sig inåt.


Torsdag inleddes grå, med snö i luften. Tappade lusten att kolla av Ersboda. Vid elvasnåret var läget däremot förbytt! På tok för fint, för att lämna jycken ensam inomhus. Plötsligt drog vi mot Sävar och mötte tio får ovanför Anumark. Inget som störde rytmen, utan drag var viktigare! Framme vid vår vändplats, satt två äldre par och fikade. Påminde om morfar och hans runde storebror. Saknades bara den rangliga camping-möbeln, och naturkorken till thermosen.
Färdigrastad ny vikt på hunden är 26.3kg, i nuläget. Vi båda var ganska tomma på energi, när det bjöds på smörgåsfika hemma på tomten. Kvällsbio fick utgå!


I morse lyckades det bli bärgat en kasse Ica-fika i solskenet. Somligt till magen, en längd i frysen och en skickad med moder.
Leif hade problem med bilens dörrar på högersidan. Båda två gick i baklås! Det var ingen säkring som gått, utan de öppnades lika oväntat, efter att batteriet (i skuffen) kopplats bort tillfälligt på pluspolen (i motor-rummet)? Skumt, men ganska vanligt förekommande. När inte låskistorna felar.
Moder var som sagt förbi och gav massage idag, innan fika, spel och glass. Beundrade sko-utställningen min.. 😅 Vem vet hur dyrt det hinner bli med kläder, före årets vinter? Energipriser och krig adderade.
-Njut av norrskenet!!

tisdag 31 mars 2026

Regn & snöblask


Alla föresatser om gubb-dagisar och garage kom av sig på måndagen. Hann surra med Molle och Lizzys ägare, innan allt ändrades. Syrran har det jobbigare från nacken igen. Jag fick hålla mig närmare matbutiken! En del av preppingen behöver förnyas, i det snöblandade regnet. Så inte allt i skåpen blir o-användbart. Loppis-kompisen ringde för en armbåga-bjudning, till en konstlad tillställning. Något jag avböjde. "Professor T" kändes lämpligare!

Blötan satte stopp för all vår framfart, även idag. Gh var däremot oväntat sökande pratsam på morgonen. Stressad inombords, kvar på 25% jobb med efter-spya, och med skötseln av två föräldrar.
Jag ägnade förmiddagen åt Klarna/ Temu och Nordea. Ser snart ut att vara ordnat, med återbetalningen från Klarna?

Blev orolig, att inhyrd målerifirma skulle måla över "vår" lila vägg. Då var det "bara" nya klickgolv som åkte ut, igen! Renoveringar, efter billiga Akelius lyx-renoveringar.
Flera rödkryssade björkar syns också, utanför Abbes balkong. Snart ännu mera lättkört över gräset! Tror däremot inte, att den nakna björken vid salongen har markerats än? Jo då, den är riktigt död!

Bra ibland  med innetid. Matlistorna blev genomgångna och renskrivna, före behövlig kaffestund utomhus med grannar. Renoveringsarbetet hann låta lite väl tröttsamt mycket!
Ganska tråkig TV--kväll, när gamla "Days of thunder" toppar utbudet!

söndag 29 mars 2026

Gråkylig ledighet

Hurv! Det här blev ingen fin dag.. Vi som siktat på kaffe ute.

Ändå en bra helg, med snabbt och lerigt Sävardrag (trots morgon-is), ute-choklad, påbörjad bok, polis-razzia hos kurir-grannarna, golv-tork/disk/ gemensamt varm-bad och så nyligen deklarerat. Det senare ogillas, då jag inte ids leta några kontroll-uppgifter digitalt. Förr fick man dem, till sin organiserade pärm! (Jag har påpekat olustkänslan, till Skatteverket.) Kravet att intyga vad man inte själv har koll på digitalt?


Deklarationen brukade i.o.f.s. stämma, men det förväntas att man intygar med samvete. Då bör man ju få uppgifterna åtkomliga också? Det skall inte krävas dyr uppkoppling, appar till förbannelse, påfylld pott och bank-id.. Finns så många med större kaos i huvudet.

Blir nog Bauhaus i morgon, ifall vädret inte blivit ännu grinigare och blötare. (Moder skulle till syrran.)

Jag funderar även på ett Thule fixpoint takräcke och en proportionerlig box (130-170cm), till Polon. Den är ju inte stor, någonstans! Taktält lär inte bli av.

torsdag 26 mars 2026

Blöt SM-vecka

Måndagen var förvisso solig och fin (med för tidiga sommardäck på sina håll), men även värmen resulterar i blöta. Dyrt fraktad snö rinner bort, och samlas var jippotält var "tänkta" att placeras. 

Vårat nöje är lite enklare, där vi går ner till abborre-lunch. Denna gång, något nättare firrar. Likväl fina i köttet fortfarande. Bra dag för lydnadsträning och fin gång, förbi mobbarskolans lågmoraliska skitungar.


Tisdag kunde vi väl ha firat loss på något sätt (konstmuseum och fik?), men det är inte "vi". Telefon får räcka, i det påtagliga tungvädret. Snabbt slog det över till blöt-snö, och jag inledde en mass-konsumtion av krimserien "Shetland". Tio säsonger finns tillgängliga på SVT. Resenärerna i "Atlanten" får vackert vänta.

Blöt och gråruggig, blev onsdagen en innedag. Fler Shetland-avsnitt avverkades, korsord och klo-klippning fyllde ut schemat. Vaktmästaren hörs ha kontaktat entreprenad, för att äntligen säkra våra trötta björkar?

Inte mycket till torsdag. C har fått tid för steloperation i nacke och rygg, samtidigt. Hoppas att det blir lyckat denna gång.
Hunden och jag tjatar oss fram via Stora Coop, i regn.. Tveksamt om vi torkar? Cykelslalomen fick i.a.f. klara sig själv efteråt! Jag hade lite att sortera, i mitt hemarkiv. Se över testamente t.ex.? Situationen ser annorlunda ut idag. Farsan är väck och vi har samlat på oss vårt.. var och en. Det skall inte fel människor lägga beslag på!

Smygstartar helgen i morgon. Får kolla av brödförrådet? Ta vara på lax, som väntar och kanske hinner jag se lite MTB/ samiskt hantverk i solskenet? Eller om vi själva får lov att prioritera hunddrag, via Sävar! Shetland-serien har nått fram till säsong tio och episod fem. Rätt skönt att få ta dem avsnitts-vis, hädanefter!

söndag 22 mars 2026

MSB-vårstädning

På torsdag gjorde hyresvärden en uppryckning på gården. Hela samlingen av frånflyttade grillar togs bort! Sedan övergick man till rensning i källargångar och förråd. En hel container fylldes, på kort tid. Jag hann bara framåter till Biltema, för reklamation av däckpumpen.
Väl hemma igen, hojtade en glad och ivrig vaktmästare på mig! Nöjd med insatsen :)
Jag surrade med moder via mobilen en stund, innan utefika med grannar. Än är det ingen luftvärme, utan varmbad behövs efteråt!


Hade nog tänkt mer för fredagen, men all energi var slut. Diskade undan, innan solen kommit sig förbi grann-huset och jag kunde påbörja grus-sopningen. Halva vår raksträcka blev tagen. Förhoppningsvis kan det smitta av sig på fler trapphus i år? Så småttingarna kan cykla grusfritt! -Eller om de väljer att grus-sladda... :D
Det fick ta sin tid, då flera grannar var pratsugna, och Leif bjöd på fikabröd i solskenet. Haddock låg nöjt och vädrade luft medan.
Inget bra på tv, så istället väntade golvtork. Ungkarls-nöjet, en fredag-kväll!

Tidig morgon-dusch och hemhandlad glass, innan moder kom på besök. Slog även till på den tidigare visade boken, av Pascal Engman: "Klanen". -Kan bli irriterande bra.

Efter det kom tomheten, som om det var skol-höst. Hittade igen "Shetland" på play, innan jag försökte sova.. Inte helt stabil.

Idag har varit gråväder. Målet inställt på träff, med retro-kompisen S. Efter 20(?) års uppehåll. 
Mitt i förberedande rakning ringde stug-Rune upp, för att prata sur ved.. Blaha-blaha, i sammanhanget!
Jag är glad att jag hade förberett besöket, med bildvisning av draghund. Var inte helt beredd, på hur förtvinad S. hunnit bli. Avmagrad och nu placerad i rullstol. Oförmögen att längre styra stegen genom en dörröppning. -Nya katten blev i alla fall hans! 

Innan jag lämnade, kontrollerade han inte längre spasmerna i nacken. Dags för 1/8 av medicineringen, plus en stunds vila. Jag cyklade min "enkelriktade" väg, hemåt igen. Möttes av en glad hund!

onsdag 18 mars 2026

Det är för sjukt

Man brukar utbrista det, när något är i överkant. Ges ganska många tillfällen numera, med hela Trump-cirkusen. Idioten skall ha igång alla, i ett jättebråk! Ger sig på både ursprungliga NATO-länder, EU, Islam och ekonomiskt dominanta Kina. 


Vi kämpar på som undertryckta sjuk-pensionärer, i ett samhälle som fördärvat egen sjukvård, postgång och kontanthantering, i spåren av internationell hjälpverksamhet. -Vapenindustrin blomstrar!

Syrran har åter en skum period p.g.a. nacken, så den födelsedagen får passera. Moder är trött, och det hade varit förståeligt oavsett..

Jag är glad för samtalen som blir, med mattarna till Gizmo/ Molle/ Lizzy och Myzan. Alla har krångligt elände i vardagen. Gode män, ahlzeimer, strupcancer, ledproteser, feloperationer. Min tidigare loppis-kompis ringer oväntat upp, efter 20 år? Parkinsson vid 40. Barnlös från start.
Jag Temu-scrollar, fram till att "professor T" börjar. En av alla serier, som roat sig med Asperger och socialt varierade.

Vinterhjulen är betalda, liksom elen. På tisdagen tas det hem svart färg till broms-trummor och 10mm borrstål till stug-garaget. Jag mår väl nästan ok? Konstaterar att än återstår 1.5 månad, till maj. Vi behöver inte stressa!
 
Värden hinner få sig en anmälan om trädbeståndet:
"Tid för grundligare hälsokoll, av våra ofta lövfattiga björkar. De börjar splittras, ruttna inifrån. Gamla, parväxta och fulla med parasit-växter.
Den nakna totempåle som välkomnar skönhets-salongens kunder, kan lätt förändra utseendet på dem! Det hänger en rejäl påk och pendlar lös utmed stammen."  Även om stadsplaneringen kräver träd på samma platser, så går det att plantera säkrare exemplar?

Idag gick jag så med hunden, ner till garaget. Hade ringt och messat moder innan, utan respons. Bytte ut fotpumpen till bilen och stannade för lunch. En fjärde omgång cancer. 

lördag 14 mars 2026

Vad dras jag med?

Lite kyligare plusgrader fr.o.m. onsdagen, så där två till tre stycken? Värmde upp på morgonen, med en stunds schäfer-surr! Nu hade fodervärds-valpen vuxit på sig en hel del. Bra då med en färdig hund, som referenspunkt.. Dessutom en som gör så roliga och ovanliga ljud! 


Vid lunch hade värmen artat sig och vi kunde ta en tidigare kaffe utomhus. Grannen behövde få lätta sina tankar något. Det blir mycket stötvis, ibland. Både hälsa och ekonomi för de flesta, till slut. På eftermiddagen hade jag hjälp, med att få ner nya hjul till varm-garaget. Flöt på bra, trots trött chaffis. Hos oss är det följd-problem från nack-skada, som ger jobbiga symptom. Tar tid och ork.


Lämnar den dagen, för en ny, gråblöt torsdag! Kroppen känns o-skön, vad jag än väljer att ha den till. Hunden skulle verkligen behöva få dra! Tyvärr är det ganska otäcka is-knölar och svall-is längs vägen. Skaderisken är då stor! Kanske kan han vara nöjd ett tag, om han får fint ner till garaget? 🤭 Nä, den trodde vi inte på. Nåja, vi gick ändå i solskenet och hjulen blev monterade. Jag är nöjd, så här långt. De svarta fälgarna tar snyggt igen svärtan i lister, blinkers-sarger och filmade fönsterrutor. Bilen känns fortfarande modern.

Får se ifall vi får tanka den framöver, sedan Iranierna minerat Hormuz-sundet? "Smart" freds-Trump. Kanske kan vi byta till oss norsk olja, mot dyrt smör? Med det ökar blåsten plötsligt, kring o-önskade vindsnurror. Taktiska mål i svikna Norrland, vid en ryss-attack. 

Sopar golven och vispar undan disken. Hjul samt energi-räkningar betalas undan, digitalt.


Fredagen den trettonde, alltid omtalad. Tydligen ett väldigt amerikanskt fenomen. Vet inte att vi brytt oss så värst? Gråblöt, även den. Skönast att ta igen sig inne, med varmbad och surf undan stormvindarna. Vid tvåtiden dök ett par avlagda bekanta upp, för att dricka kaffe och kommentera min hund och cykel igen. Ganska andefattigt! Tur att det inte var bättre väder. Smidig garage-färg kanske piggar upp?

Redan lördag och fjärde dagen efter blogginlägg. Vädret såg lovande ut, från start! Plockade hem lite kaffe från mataffären och sedan bar det av. Mot Sävar-parkeringen! Cykelbanan och merparten av dess vägren var bar.  Anumark var däremot blandad hockeyplan och lervälling. En bra vända, om än lite varm. Avrundades med nedtrappning, via Stora Birk. Väl hemma, började snöblandat regn att falla. Vår vanliga tur med utflykts-vädret! I ventilationen hörs kåkfarar-ungarna härja i tvättstugan. Där for den nya utrustningen. 

Barn och barnbarn lär jag aldrig få uppleva. För många krav skulle tillgodoses innan.

tisdag 10 mars 2026

Nyspolade vägar

Efter vår rosa källarvägg, blev det internationella kvinnodagen. De allra mest engagerade i frågan drog sina repriser, i olika forum. 

Själva tog vi vara på vår-solen, under promenarad via ängarna. Mötte motionärer, hund-ekipage och felaktigt brödkastande barnfamiljer vid ankdammen. Ändå har det TJATATS om, att inte ge bröd till fåglar. Det finns nyttigare alternativ.

Kvällen fick jag oväntat luftig, sedan väggen redan målats. Kunde enkelt tvätta undan fyra maskiner och låna det enda fungerande torkrummet. Hann plocka upp allt torrt, innan det blivit läggdags.


Om du skulle ta dig för att söka på Umeå för måndag den nionde mars, så kom mycket att handla om försenad halkbekämpning i underkylt regn. Hur alla bussar ställdes och polis hamnade i diket. Akuten fick extra jobb, med flera fallolyckor. I övrigt var det en väldigt skön dag, med spontana pratstunder i värmen. Några blev sena till sina jobb, p.g.a. bussarna. Själv hade jag bara att invänta mina nya vinterhjul! Framkörda in på gården! Den lite försiktiga tjejen undvek att fara in på tomten. Hon hade väl inte rutinen än? Väldigt trevlig däremot och gillade mustachen på mitt körkorts-foto. 😂 Det var tider det.. Fortfarande med kraftig färg i stråna.

Idag blev det inte upplevt lika mycket. Jag cyklade ensam till Jula, för att säkert ha en Dremel, om den skulle behövas? (Är väl långt till stugan, en sådan gång!) Har bland annat gröpt ur navmärken, baktill på tidigare aluminium-fälgar. Hunden får lov att invänta säkrare underlag en stund. Vet inte vilket före, som Vindelälvsdragets ansvariga tror sig få?


Någon nyproducerad Mon-ami kaffeburk till Zoega blir det nog inte heller än? Vansinnet måste få lägga sig! Jag får kanske titta på moders frukost-porslin istället? Det har vi kompletterat lugnt på eget initiativ, sedan 2016 tror jag.. Bara de blommiga kaffe-paketen går nu för 250kr, på Tradera. 😵‍💫

lördag 7 mars 2026

Inte värsta buset

Fredag förblev mulen och varm. Snötäcket blir allt tunnare, medan dagvatten-brunnarna överfylls. Risk för benbrott varje dag!

Vi håller oss inomhus, borta från sönderskurna tassar och kast med cykel. De sista rabatterna från Ica kommer hem (handla försiktigt!!), innan golven torkas och disken tas itu med. Träffade Palmar vid charken, lite mindre skäggig som 60-åring. 


Allt för mycket dag återstår, för att inte måla åtminstone ett första varv på källarväggen. Se hur det täcker, och hinna få det torrt innan ny arbetsvecka. Färgen piggar i.a.f. upp?


Grannar håller sig ganska lugna på kvällen. Sover sport i hörnsofforna. Bara ena tvättstugan är bokad och den killen hinner jag passa in, så att vi aldrig möts. Vet inte vad han registrerade, när torkrummet tömdes? Endast halva väggen var då bemålad. Jag återgick senare, med påfyllt tråg. 🥳 En inbyggd ljugarbänk skulle sittas fint i hörnet, tillsammans med hela redskap? (H45, L130, B26)


Somnade sent och på gott humör. Gick med hunden, före välbehövlig dusch. Idag väntades massage från moder, i kombination med fika, spel och glass. Sugkopparna tog lite väl hårt, och det bildades såriga blåsor. För hårt pumpat! Nåja, brandoffer överlever också. (Några stycken.) 

Angående buset med källarväggen, så finns det värre nere i centrum. Svartklädd så klart, med vita dojor. 15kg amfetamin, på en tjej. Kvinnor kan!

*Får man säga "Potatis-gris" till honom nu?

torsdag 5 mars 2026

Slask-Marsch!

Vi skall kanske unna oss att vara glada, för blåst och slask-värme. Särskilt nu, när oljan stryps i mellanöstern och ryska blocket bojkottas. Stark vinterkyla och vindstilla driver upp el-priset. Vi behöver energin, både till verksamhet och boende-klimat. Så, tisdagen efter förra dragturen bjöd alltså på tö och ljudlig blåst. Hunden fick hem köttkorvar och jag kollade av pappershögen(!). Finns utrymme till förbättringar, både på bil och kring stugan.  En ganska skön sits att vara i. Kvällen bjuder på Atlant-äventyr, via linjär-TV.

Riktigt slaskigt på onsdag. Ingen åtgärd inne på gården för det. Jag scrollar gemom Tradera-utbudet och baxnar något, över de fantasisummor man begär för äldre Stanwell-pipor ur de lägre serierna! 2500kr för en rökt Royal briar, det är overkligt. Säljaren borde kolla in Svenska pipklubbens auktioner. Där bland rökarna, är snittet på en helt annan nivå. -Då är de ändå intresserade!

Mina nya vinterhjul har paketerats och är nu på väg, med DSV (f.d. Schenker). Hoppas det blir bra! Vi slappnar av medans och tar kaffet i utemöbeln. Någon petar fram dagvatten-brunnar. Riktigt skönt ute, medan solen visar sig. Följs dock upp med varmbad.


Egentligen är det för futtigt att alls skriva ett inlägg idag. "Väder & vind"? Så meningslöst! Ändå är det vad vi alla talar om, vid ytliga möten. Blöta skor, knöligt att gå, halkigt med hund och smutsigt inne.. Ja, du säger det? Då är det likt. Här planerar vi dessutom lite bus, för vaktmästaren!

Den där väggen som ohyran rev, där skall det muntras upp i helgen. Färger skall återvinnas ur dumpade förråd och ytan målas mörkt cerise! Bara att sedan skruva upp en kroppspegel, och svampa lite guld omkring. 💃Gissar att han kommer att bli ganska förvånad på måndag? Till dess kämpar vi på, med att gå fint i halkan och surra grannar emellan.

måndag 2 mars 2026

10.000 besök per år

 Slutet av den onda februari och vi hade redan plusgrader, här i Umeå. Grannen kom hemsläntrande från veterinär, vid sextiden på morgonen. En dryg resa, på många sätt. Även fast försäkringen tar en stor del. Det rymdes ändå två Haddock, i slutnotan! Håll i det som din hund tuggar på..


En sån morgon, då man känner att det kan vara läge för en trisslott? Så länge vi slipper veterinären! Jag skyfflar gärna fram både cykelställ och uteplats, medan grannen sover igen sina timmar. Än är snön lätt. Varmgraderna har snart ändrat på den saken. Gh hinner hem från akupunktur och är ovanligt pratsam i vårsolen, men dalar snabbt efter nålarna. Hon är där vi var, med täta alternativ-behandlingar och en bergochdal-bana av måenden och besvikelser. Allt för de korta stunderna av lättnad. Slätstruken uppgivenhet kan vara ganska vilsamt? (Plötsligt rusar besöks-statistiken för bloggen!)

På lördagen hade jag möjligheten att bada och basta i en mindre grupp, men kom aldrig iväg. Korta, sköna femgraders kvarters-promenader med hunden var nog. Eftersegheten dröjer sig kvar. TV-avsnitten flyter ihop, medan korsord avverkas.

På söndag hade jag fått nog. Kroppen sänktes ned som en gul ärta hemma, i mitt eget varmbad. Kryss gjorde mig sällskap, tills det var löst och jag klev upp igen. Det handlades hem rätter och lösvikts-godis från lill-konsum, innan TV:n fick dra lite ytterligare ström. Energipriserna väntas skena under veckan, sedan Trump folkrätts-vidrigt gett sig på även Iran! (Där hjärnan tar slut, tar nävarna vid.) Ayatollan och flera av högdjuren har dödats, i en mycket diffust motiverad attack. Antagligen vill Trump flytta fokus från Epstein-filerna och höja oljepriset åt sina vänner.. Iran svarar, med att ge sig på sina "medtroende" grannar. Då de lugnt hyser militära anläggningar. Möjligheten hade funnits, att förenat vända även dem mot det onda väst. Europa skulle ha kunnat stå upp, emot den opålitlige mobbaren.. Nu får vi ta prishöjningarna.

Mars månad, fortfarande vintertid och dags för ny vecka. Solen skiner, allt för fint för att man skall sitta inomhus! Vet ännu inte när de nya vinterdäcken levereras, men jag lär väl få höra? Hade vi inte det akuta behovet av att röra på oss, kan man ta del av olika aktiviteter, kopplade till "samisk vecka" i Umeå! Kanske blir av, senare i veckan? Jag har ju mina kopplingar till same-livet.

Nu fick vi dock prioritera hund-drag, via Sävar! Asfalt och tjälskott har tinats fram längs vägen. Likaså andra människor, i vägen! Ledytorna protesterar fortfarande, men hunden njuter. Verkar nästan kunna förmedla anledningen, till settrarna vi möter. Likt "Svenska äventyr" på tv.

Åter på gården, satt grannarna ute i gruppen jag skottade fram. Blev surrat en stund, även med vaktmästaren. Han har en skön stil, för området! Tycker som vi, men skall samtidigt lugna ner.. 😅  Diplomatin blir ansträngd, när det kommer till våra raserade husväggar. I samma tid hävdar andra att vi i avkristnade Sverige skall anamma islamiska helgdagar, sedan vi matats med decennier av terror, ekonomidk brottslighet, återfyllda fängelser och drogsmuggling.

I detta uppmanar SBAB svenskarna: TA UT KONTANTER!!!!!!!