Jag får vara glad för min samling om tolv pipor, varav elva är Stanwell. Nu börjar intresset för de äldre och finare modellerna på att växa! Tusen kronor är inte alls otroligt. För lite svårare handgjorda modeller med regd.nummer kan det betalas över tvåtusen kronor, på Tradera. Obegripligt för begagnade fabrikspipor. De skall fortfarande kunna fyllas och rengöras. Något kortföretagens policy och den bristande tillgången på tobaks-butiker försvårar.
fredag 26 juni 2026
torsdag 25 juni 2026
Utredning nedlagd
Uppe vid den allmänna slaktplatsen för mopeder och verktygslådor, står en skaplig mtb (från 2010) på av-svalning. Endast symboliskt låst, med 40-kronors slanglås.
I höggräset slängs rätt bra hörlurar, som om de vore godispapper? Strax innan gräset klipps. Det är så långt från Pannkakslandets Storpotät vi har kommit!
lördag 20 juni 2026
Dygn med drag i
Sjuttonde juni var något så ovanligt som en solig sommardag. Bäst att klippa lite mer, medan det går? Eller, nyttja tiden för att hunden skall få må lite bra!
Vi smet iväg uppför Rhenmans torv-väg, i syfte att kolla av hur vägen till Abborrvattnet var? Inledningsvis är första sträckan skrapad och fin, för timmertransporter. Sedan kände jag inte igen mig, bland alla nya hyggen! Vårt minnesmärke i form av ett masonit-hus, hade helt vuxits för av sly. Ladan intill låg platt jäms med marken. Vägvisaren var roterad, 90 grader åt fel håll! Så, vi dammade rakt förbi alltihop.
Kom inte på hur fel jag var, förrän jag började sakna mussel-bäcken åt hunden.. Betydligt fler M-skyltar var placerade utmed den obekanta vägen. Nåja, det kanske snart kan bli lingonplock av de funna ytorna!
Jag hann då hem, till både måltider och Myzans på genomresa. Fick potatis, mjölk o godis levererat. En försenad "födelsedags-present"!
Torsdag kändes varm, trots att den var mulen. Jag sliter tungt mentalt nu. J-a skitväder och husfärger! Kan bara blunda och klippa vidare på min mossamatta. De nya vinbärsbuskarna har dessutom angripits av bladlus(?) i fukten. Nyper bort drabbade blad, så länge. Mer regn kommer, just som jag skall sjö-bada. Vi går mot midsommarhelg, med rid-tjejer och stugsittare på plats. Fem bilar, på vardera granntomt! Gigantiska party-tält och ett uthyrt föreningshus. Inget kollektivt i byn, däremot. Vi enslingar får nöja oss med Tisselius, som "antik"-objekt? Nöta på Kina-spel.
Nä, det kan alltid bli värre! Fredag drar Haddock sitt snabbaste längs Vintergatan och vi kalasar på surströmmings-klämmor vid lunch. Delar frikostigt med oss av spadet, ute i komposten.. Beskedet om att vår energiska hundmatte hemmavid har hjärntumör, sätter åter tillvaron i ett annat perspektiv. Det är bara död och elände omkring oss! Vi får inte bli för hoppfulla. Någonsin. Livet är bara en massa dåliga repriser.
Tar om Vintergatan, även denna morgon före frukost. Seppos husse hann precis se oss blåsa förbi, över alla ojämnheterna. Tyckte det såg vådligt ut.. -Vägen kanske får något åtgärdat, i höst? Om de kommer på vad!
Före lunch är även en gemensam tur till Höksjön inklämd. Mötte glatt fri-campande nederländare med SUP-boards. De tyckte att hunden såg "sportig" ut! 😃
Väl åter i stugan, var det kvavt i luften, och kändes tröttsamt i huvudena. Ett kalldopp åtgärdade heller inget, utan åskregn tog snart över! Har pratats om denna dramatiska åska, över hela Sverige. Utan att man vetat var regnet skulle någonstans. Vi verkar i.a.f. ha klarat oss lindrigt undan? 4mm.
tisdag 16 juni 2026
Blåst på regnet
Idag har vi klarat oss från de utlovade fjorton millimetrarna, också. Mera en känsla av kvav åska i luften, bland de mörka molnen. Duger gott, att klippa undan hälften av gräsytan. Rune fick samtidigt sina sten-öar ansade, så han slapp stapla kring med röjsnöre. Var tacksam för det!
lördag 13 juni 2026
Osäkert läge
Torsdag, den elfte juni, inleddes med tio millimeter i regnmätaren och resten hängande hotfullt i luften. Oavsett, så måste hunden få komma sig ut och dra! Eskorterade av dagligt stridsflyg ur "Ramstein flag", for vi en runda via Fjälltuna och korsningen Björnlandet/ Klippen. Hann hem till Rune-surr och ugns-form, innan nytt regn. Populära som vi är(?), gavs även tillfälle till 45 minuter samtal med mammas äldre (enda) kusin. På så vis räcker det svenska TV-utbudet till bara bra.
Fredag påstås det kunna vara tolv grader varmt och vi inleder med drygt fem nya mm väta. Det känns surt. Är bara gräset som har framgång, och det klipps därför snabbt till! Helgtrafiken skenar iväg, då både Vintergatans hästar och andras draghundar sträcker förbi längs tomtgränsen. Väldigt spännande, för "hunden i fönstret". Själv behövde jag få piggas upp lite, och prövade med nytt kallbad. Hade lite missflyt, då vattnet kylts av väl kraftigt de gångna dygnen och den snacksalige konstnären även lyckades pricka av mitt besök. 😅🥶
Det börjar vara gott om människor i de annars tomställda husen. Vi går ju mot midsommar. Mera regn!
Utmed kusten har man åtta plusgrader i växthusen, och gurk-odlingarna riskerar att stanna av i tillväxten. Mitt i Nato-övningar och allehanda hot, motar svenskskt militär-flyg bort dubbla ryska stridsflyg under fredagen. Det medan här kokats ärtsoppa för vinterns el-stöd.
Väderprognoserna talade om för oss, att ta vara på denna lördag! Solig och fin från start. 6mm regn i glaset, från tidigare. Det hinns aldrig med någon upptorkning av virke, eller skrapa/olja/grunda/måla innan nästa skyfall. Vi blundar, och tar sats! Fikar vid Höksjön, med fransk-talande turister i fiske-stolar.. Spännande, ifall de hade fått storgäddan på kroken! 🤭 Vi väljer tryggare alternativ, som Bullens pilsnerkorv med mos, eller kroppkaka med lingonsylt. Nitton grader varmt i skuggan på bron.
onsdag 10 juni 2026
Två dagar fint
Att redan från morgonen få känna att det blir en härlig sommardag. Riktig junigrönska med rönnblom, spirea och shorts-värme. Sol.
Vi hjälps åt, med att manuellt klippa gräset. Skäret är ställt upp, så att mossan inte längre skall vara det dominerande inslaget. Kattfötterna får samtidigt chans att komma fram en bit till. Väl framme vid potatislandet, byts rörelsemönstret ut, till att m.h.a. långskaft rotor-skura södra husväggen innan (förhoppningsvis) målning!
Vädret var precis så där trevligt, som man vill få sitta ute i. Innan mygg och brems tagit över. Parasollet skyddar mot hettan på huvudet, medan Scrabble-brickorna läggs ned. Pipfynden på auktion-sidor uteblir, sedan priserna tagit fart. "Min" 91R förblir en lustig 1400kr dröm? Ta ut pengar!
På tisdag kändes huvudet tungt. Delvis från axlar och nacke. (Blir fort för mycket, bara jag gjort ngt. någorlunda nödvändigt.) Delvis även, p.g.a. lufttryck. Känns som åsk-spänning i "trä-knoppen"! Tjugofem grader varmt, i den svalare hallen. Pollen och galna flygfän virvlas genom luften.
Prövade att chocka igång nerv-systemet, med ett sjöbad. Lite piggnade jag ändå till! Samtidigt som muskulaturen har sina synpunkter på idiotin. En granne, som nyss övertagit släktgården sin, satt lugn o sansad inne i det svala traktorgaraget. "Motigare med åren, att göra så mycket. Man får prioritera sig själv." Nytt virke och fjärrmanövrerad port till infarten, ser rejält ut! Vägglampetter monterade på ömse sida. -För snart sju år sedan störtade planet med fallskärmshoppare i Umeå.
Den här onsdagen hade gått bra att sova bort. Slätregn, från tidiga morgonen! Har vi tur, så går det ändå att se "Uti vår herres hage" på TV ikväll? -Så det inte bara är atmosfäriska störningar och kloklippning. Grannen R känns mera positiv igen, trots svagheten i ben💪
söndag 7 juni 2026
Blöt start juni
Blött redan på fredag morgon, nästan utan något regn? Gräset var frodigt tjockt och tung-klippt vid matkällaren, medan det fick zig-zaggas mellan kattfötterna utmed staketet. Efter att det jobbet var gjort, trodde jag mig kunna få stressa på om målafärgen kring huset. Nja, stressa får jag väl, men blötan stoppar eventuell arbetslust! Först vid nitton-tiden visade sig kvälls-solen, lite retfullt. Man skall väl vara glad, att det inte är hälsan som strular på allvar.
Nationaldagen tedde sig små-mulen inåt land. Lågtryck i huvudet, efter att otyglade unghopar härjat under kvällen, som var.. Skräniga fjant-ungar, på en grusväg! Vi väntar ändå nederbörd, så något "vettigt" behöver och kan inte presteras? Det fick bli en krafturladdning för hundens del, och fika-utflykt för oss alla. Vägarna var fina. Uppfriskande kallbad på det, helt ostört. Hann hem, innan fem-regnet. Riktigt bra omgång Kina-schack, som slutade o-avgjort.
Svensk TV visade (efter konungens allvarsamma tal till nationen, om Ukraina) en udda humor-film på kvällen: "Svart katt, vit katt". Inget massproducerat dravel från Hollywood! 😂
Så blev man äldre, idag igen. Sexton millimeter i regnmätaren, redan på morgonen! Grattis, till dem. Moder hade med sig tennbroderat armband från syrran, och en betittad alligator-vas efter mormor. Fruktkaka med grädde förgyllde tre-fikat! Mer är det inte att säga, för den här gången. Annat än +8mm..
torsdag 4 juni 2026
Sommar i stugan
Stor del av onsdagen gick till att plantera vinbärs-ämnena. (Tre fina buskar hoppas vi på!) Efter lunch fångade jag grannen Cilla, för en pratstund. Under tiden tinade deras Huntaway upp ordentligt, gentemot mig! Precis som jag hade hoppats. Är inte kul att bli dissad av hund, utan att ha gjort den något? 🤥 Som tack fick jag hans gamla päls, och matten lånade tacksamt våra borstar.
söndag 31 maj 2026
Saknas att skriva om
I en tid av katastrof-rubriker hos tidningsförsäljarna och med tillräcklig insikt om världens allt elände, blir det knepigt att bidra med så värst hyper-positiva inlägg för egen del. Vi kan väl bara konstatera, att än hänger jag kvar här? Lurar mig fram, på småpyssel.
Kungen må ha vallats runt bland kottarna i torsdags-solen, men jag undvek taktiskt blåsten. Satt slött framför TV:n, något tungsint. Hunden blev urborstad emellanåt och något av Hem & Hyras korsord löstes snabbt i badkaret. Moder hade oturen att ringa, just när energin var som lägst. Den ständiga meningslösheten väller över!
Fredagen var solig, men jag sov bort det mesta av dagen! Tvättade undan på kvällen först, utan att torkrummet fungerade. -Igen!!
Kom igång rätt tidigt på lördag istället, då torkrummet tömdes och vi hann få oss en dragtur via Sävar. Jobbigt smetig tjära mellan trampdynorna efteråt. Hemma på gården satt gänget samlat och halvsov, till dunket från brännbolls-VM. Lite mera avslaget, sedan man separerat fest och elit-idrott åt! Något tystare.
Dorsin fick stå för en tjatig Sverige-revy på kvälls-tv.
Sista maj redan, och skamligt få inlägg! Solen skiner dock över oss alla. Sigges matte tittar förbi, med några blommande vinbärsbuskar till stugan. Moder kommer därpå upp för "sin" dag, och får umgås med hunden. Jag uppdaterar hennes telefon under tiden och minskar reklamen. -En bra och nyttig stund! Glass, fika och spel. Ryggen uppmjukad.
En massa vakentid återstår, med aromatisk tassvax ute på gräsmattan. (Fettet löser även upp "asfalten".) Haddock är lite inställsam de här dagarna. Medveten om att han inte går så fint än?
onsdag 27 maj 2026
Det går vidare.
Tillvaron i vakum håller på att släppa, så sakteliga. Nyttiga jämförelser har hunnit göras, med människor i omgivningen. Skönt krassa poliser från norr, låter precis som jag själv brukar göra: "Det kunde ha varit värre.." Det kan det alltid bli!
Fokuset har fått styras över på stugpackning och praktiska måsten. Måendet doseras upp, med endorfin från draghunds-turerna. Ekonomiskt rullar det på, om än lite mindre fett. Den där gräsklippar-roboten uteblev några år till.
Hjälplinje och Brottsofferjour får behålla sina "mantran". De ger mig ingenting. Likaså de olika Konsument-hjälparna.. Bättre att få hjälp av kiropraktor då, så stresskotan ligger rätt. Ge plats för friska andetag!
Den 22:a april gick sjön vid stugan upp. Älvarna är låga efter våren. Torrbollar byttes ut och fick jobba, tills nästa gång vi åkte upp och bodde en tid. Det dröjer, innan luften blivit stabilt varm. Det mesta blåser/ hotas bort.
Jo, det sa jag visst aldrig: SAIK blev svenska mästare igen! Det är så roligt, för mina Luleå-sjuka bekanta.. 😜
Vecka 18 var vi åter i stugan och "glömde" bedrägeri och stundande operation. En inledningsvis snöig och blåsig vecka för städning, men allt fungerade. Reservdelar hittades till Tyco-projekt. Frysen, liksom vattnet kom igång. Värmen fick kompletteras lite, med stickade plagg. Den ovanligt mossrika gräsmattan gjorde att vi fick upp resterande värme själva! Cyklarna är i ordning inför säsong. -Aspecten har t.o.m. fått nya växeltrissor, i lila aluminium.
Duschblandaren fick gås igenom, p.g.a. läckt filtersand i silarna. (En magnetventil är inte som den skall!) Porslinet är däremot fräscht igen, efter en sköljning med oxalsyra.
Första turen till Höksjön togs den 1:a maj. Näst sista kurvan bestod av isflak, men i övrigt var vägen bar och något "vatten-tung".
Lördagen efter var åter blåsig, varför det passade bra med rulltårts-bak och premiär för sursträmmings-kalas! Potatislandet grepades och vändes, så lövresterna blandades ner.
Söndag gjordes det filbröd i ugnen.
Morgonen för hemfärd, såg ut så här kring sommardäcken! Den 4:e maj.
En vecka i stan. Operation gjord, och min plötsliga penningförlust hann bli balanserad mot andras stelopererade nackar m.m..
Snart satt vi i stugan igen. Kunde kasta ut bilmattor och dammsuga hundhår. Det har blivit tvunget, att flytta på var hunden sitter kopplad. Han får inte sitta vid framsätets airbag! Pack-väskorna får flytta framåt.
Utegruppen har slipats/ oljats och ute-LED:ar är utbytta, medan isen ännu ligger kvar över dikena. Hunden får riktigt krafturladda på fredagen, en andra Höksjö-tur. Rejält lerigt. En lera som bättras på, med tre dagar skvätt-regn. Innan tredje inklämda sladd-turen! 💩 Det var inte nog blött. Onsdagen fick mysas inne, då det kommit 12mm på förmiddagen. Seppos husse lånade hundkardan, till bilmattor. Gamla Fårrden hans lämnade gården! (Opålitlig multi-fuel motor).
Sömnen var tyvärr inte så bra i stugan. Varmt täcke, tung hund och oskön i kroppen! Livades upp lite, då en avlång räv gick längs tomten. Det fick bli en 4:a sjöutflykt! Redan i maj månad. Regnet rann ur alla plaggen, långt innan vi var åter i stugan! 🤣 Köttsoppan värmde gott, i kvälls-solen. En sol som skadeglatt gjorde oss sällskap under lördagens hemfärd. Haddock hann precis hälsa på en 11v. Malte-poo innan. Tuff liten valp!
Dagarna hemma har varit blåsiga och därför inte särskilt varma. Detta samtidigt, som det talas om "Afrika-värme" och fem döda i Storbrittannien!
Hundmat är hemtagen, Polisen har kollat av läget och min rygg är nu rätt injusterad.
måndag 13 april 2026
SMS- bedragare
Glöm Nigeriabreven och dålig svenska, ett tag!
Onsdagen den 8/4-2026 har jag en vän intill mig vid bordet. Hen har fått sms från "Veidekke", om att en installation är bokad till den 9/4 kl.13:30. För ändring skulle hen kontakta +46769795689. Googlar företaget och ringer!
En "Albin Larsson" är tillmötesgående och säger att det varit mycket, och att de driver bedrägeriärenden redan. Han ser till att makulera "fakturan"!
Plötsligt pratas det med en "handläggare på Swedbank: Fredrik More'n ", som lät som en Närkinge-bo. ("Jo, hemsk dialekt, men nu fyttat till Stockholm..") Trevlig, välartikulerad (som man önskar att servicepersonal vore). Han talar om att Telia läckt kunduppgifter, varför en rad transaktioner utförts på vännen. "86st. nu på morgonen", med hjälp av nytt Bank-ID. Bland annat Entercard group, Bergtech, Compobet, Moorngard (lät som moregolf?) Mastercard. Dessutom en stor summa väntande hos El-giganten (via Klarna), som Han nu lyckats stoppa!! (-Doh!)
Nu behövdes en parallell-uppkoppling.. (min mobil!), för att kunna visa QR-koder, som skulle scannas och därmed "dementeras" m.h.a. Bank-ID. (JA, vi är båda sjukpensionerade, trötta offer! Jag ser det solklart, nu efteråt.) Min mejladress lämnas ut och "processen" börjar via videosamtal (utan video). Swedbank-loggan tryggt uppe i vänstra hörnet av videosamtalet. Det tar tid och vi är rejält snurriga. (Jag tål inte stress bra, p.g.a. tidigare nackskada.)
Så väcks ide'n av "Fredrik", om att även jag skall kollas (viktigt samarbete), och Bingo! Jag har samma problem. (Samma telefon-operatör) Åker på samma blåsning. Där är Entercard group, Bergtech, Campobet, samt Trusty group.
Jag trodde att jag skulle vara mera säker, då jag särat Minutenkortet/ Personkontot från det större Sparkontot i bakgrunden. Men jag blev bortkollrad!
Jag började dumgjord och påskyndad alltmera tycka och säga att det var bakochfram-svenska: motsatt innebörd. Stressen i huvudet är jobbig.
Lyckades få kompisen att ringa sin bank på riktigt, och kolla! Ställa de båda "kollegorna" mot varandra. Fortfarande omtöcknade, kan vi inte fatta eller tro det som pågått. Riktige Swedbank säger rakt ut: Han är en bedragare!
Varvid tre stycken blåsljud hörs från "Fredrik More'n".
Jag lägger på. Många kronor har försvunnit, från faders-arvet mitt. Genom något som kallas Open banking.
Efteråt är denna polisanmälan påbörjad, min bank är rejält nerringd/ kontaktad och där är en reklamation inlämnad genom internetbanken.
(Är lite sur, över att tjuvar kommer åt mina pengar snabbare, än jag som helst velat ha kvar både bankbok och kontanter!) Arg, över att jag sveptes med. Jag som redan är så skeptisk, blev ett offer för min egen oro.. Sent vaknar politikerna!
Jag är fortsatt rädd, att jag kan ha gett någon möjlighet att öppna kreditkort hos spelbolag och liknande. Att fler minus väntar framöver? Varken polis eller bank har ännu propsat på att jag skall stoppa mitt kort eller Bank-ID, då "gjort är gjort".? Kommer jag att få återse mina pengar? (Kan inte söka bostads-tillägg, förrän efter nyår.) Mår inte alls bra i nuläget.
Idag har jag möte med min "bank". Nu, skall jag försöka göra denna anteckning till word-fil eller PDF/ jpeg, och få skicka till Polisen? Deras anvisade länk tar dock inte mina filformat. Mera stress! Hoppas få iväg skärmdumpar också. Finns en del, i telefonen. Otrevligt, att de blir till offentlig handling och att brottsoffer och kriminell får varandras uppgifter helt öppet. Ingen säkerhet, där heller.
Nu, skall vi dock fokusera på anhörigas ohälsa, ett tag igen! Alltid är det något elände i tillvaron. Det borde få räcka någon gång? Lägenhetsdörren är säkerhersklassad, låst och saknar inkast. Kan man som sjuk få vara trygg, i sitt eget hem? Det fungerade förr! När nyckeln hängdes upp, på gångjärns-sidan.. och människor var nå-bara.
* När banken gett sitt avslag på reklamationen, lär jag få betala 150kr till ARN, för att de också skall pröva. Jag var ju aldrig själv in på banksidan, utan lurades att använda Bank-Id för att dementera. Självrisken kan annars bli 400kr, 12000kr eller som nu 39300kr. Enligt Folksam (om ID-stöld), som inte ersätter bedrägeriet, utan hänvisar till banken som är hårdare än lagen! Hoppats på mer stöd av Brottsofferjouren och Konsumentverket. Vill inte få dyrare rättegångskostnader. Något som bankerna så klart räknar med. Kontakta Konsumenternas bank och finansbyrå och ställ frågan om det finns en bra praxis från ARN som stämmer in med ditt ärende. Ser dock svart ut!
Swischa gärna ett bidrag, på +46736001616 behövs till behandlingar, hundmat och lejd hjälp.
söndag 5 april 2026
Aftonbladet förvånas?
Varför är man så undrande, över hörselskador på våra daghem och förskolor? Har alla vuxna tappat hörseln och förståndet? Om man inget hör, kan man kanske öppna ögonen?
"Det är ngt. allvarligt fel, när barn börjar böla, för att de inte duger till att viska fram ord, eller skilja på rätt och fel. I en miljö fylld med explosiva kriminella, är det på sin plats att ungar inte släpps fram, att vara så påflugna som de har blivit de senaste årtiondena. De skall inte motarbeta dyrköpt ordning, från start. Våra fängelser stod lediga, bara för en tid sedan. Skulle hyra ut rum internationellt.
Nu är vi istället halvskraja, för vandaliserande kåkfarar-Abbe och Sideshow-Bob! -Innan de ens hunnit upp till mellanstadiet. Farsan äter redan gratis bakom galler. Blondie valde så spännande avelsmatrial.. utan att ha läst Klanen.
Vårat tidigare så stabila bostadsområde, ser ut som en kollektiv knarkarkvart. Trasiga persienner, sjok för fönstren och stöld-skrot över hela området! Svartmakt-musik värvar obegåvade vid skolans basketkorg. Vi har dykt ner i slummen! Med öppna flum-ögon."
Det är bara att åter plocka ihop resterna av avundsjukt pulvriserade ägodelar, för att se ifall man kan up-cykla dem lagligt? I den sociala dumpningen.
Under tiden tycker jag att det har varit många bränder i de fina radhusen på Axtorpet? Spritt över åren, som vi bott i Umeå. Ikväll har vi vintern åter, och "the Fabelmans" på TV3. Rätt ok film, om Spielberg.
fredag 3 april 2026
Går luret för långt?
April-skämtandet sägs vara på utdöende, likt våra tidigare påsk-kärringar. För många blir numera kränkta av vår kultur? Vill inte bli mer dumgjorda.
Torsdag inleddes grå, med snö i luften. Tappade lusten att kolla av Ersboda. Vid elvasnåret var läget däremot förbytt! På tok för fint, för att lämna jycken ensam inomhus. Plötsligt drog vi mot Sävar och mötte tio får ovanför Anumark. Inget som störde rytmen, utan drag var viktigare! Framme vid vår vändplats, satt två äldre par och fikade. Påminde om morfar och hans runde storebror. Saknades bara den rangliga camping-möbeln, och naturkorken till thermosen.
I morse lyckades det bli bärgat en kasse Ica-fika i solskenet. Somligt till magen, en längd i frysen och en skickad med moder.
tisdag 31 mars 2026
Regn & snöblask
Alla föresatser om gubb-dagisar och garage kom av sig på måndagen. Hann surra med Molle och Lizzys ägare, innan allt ändrades. Syrran har det jobbigare från nacken igen. Jag fick hålla mig närmare matbutiken! En del av preppingen behöver förnyas, i det snöblandade regnet. Så inte allt i skåpen blir o-användbart. Loppis-kompisen ringde för en armbåga-bjudning, till en konstlad tillställning. Något jag avböjde. "Professor T" kändes lämpligare!
söndag 29 mars 2026
Gråkylig ledighet
Hurv! Det här blev ingen fin dag.. Vi som siktat på kaffe ute.
Ändå en bra helg, med snabbt och lerigt Sävardrag (trots morgon-is), ute-choklad, påbörjad bok, polis-razzia hos kurir-grannarna, golv-tork/disk/ gemensamt varm-bad och så nyligen deklarerat. Det senare ogillas, då jag inte ids leta några kontroll-uppgifter digitalt. Förr fick man dem, till sin organiserade pärm! (Jag har påpekat olustkänslan, till Skatteverket.) Kravet att intyga vad man inte själv har koll på digitalt?
Deklarationen brukade i.o.f.s. stämma, men det förväntas att man intygar med samvete. Då bör man ju få uppgifterna åtkomliga också? Det skall inte krävas dyr uppkoppling, appar till förbannelse, påfylld pott och bank-id.. Finns så många med större kaos i huvudet.
Blir nog Bauhaus i morgon, ifall vädret inte blivit ännu grinigare och blötare. (Moder skulle till syrran.)
Jag funderar även på ett Thule fixpoint takräcke och en proportionerlig box (130-170cm), till Polon. Den är ju inte så stor, någonstans! Taktält lär inte bli av.
torsdag 26 mars 2026
Blöt SM-vecka
Tisdag kunde vi väl ha firat loss på något sätt (konstmuseum och fik?), men det är inte "vi". Telefon får räcka, i det påtagliga tungvädret. Snabbt slog det över till blöt-snö, och jag inledde en mass-konsumtion av krimserien "Shetland". Tio säsonger finns tillgängliga på SVT. Resenärerna i "Atlanten" får vackert vänta.
söndag 22 mars 2026
MSB-vårstädning
Hade nog tänkt mer för fredagen, men all energi var slut. Diskade undan, innan solen kommit sig förbi grann-huset och jag kunde påbörja grus-sopningen. Halva vår raksträcka blev tagen. Förhoppningsvis kan det smitta av sig på fler trapphus i år? Så småttingarna kan cykla grusfritt! -Eller om de väljer att grus-sladda... :D
onsdag 18 mars 2026
Det är för sjukt
Vi kämpar på som undertryckta sjuk-pensionärer, i ett samhälle som fördärvat egen sjukvård, postgång och kontanthantering, i spåren av internationell hjälpverksamhet. -Vapenindustrin blomstrar!
lördag 14 mars 2026
Vad dras jag med?
Lite kyligare plusgrader fr.o.m. onsdagen, så där två till tre stycken? Värmde upp på morgonen, med en stunds schäfer-surr! Nu hade fodervärds-valpen vuxit på sig en hel del. Bra då med en färdig hund, som referenspunkt.. Dessutom en som gör så roliga och ovanliga ljud!
Vid lunch hade värmen artat sig och vi kunde ta en tidigare kaffe utomhus. Grannen behövde få lätta sina tankar något. Det blir mycket stötvis, ibland. Både hälsa och ekonomi för de flesta, till slut. På eftermiddagen hade jag hjälp, med att få ner nya hjul till varm-garaget. Flöt på bra, trots trött chaffis. Hos oss är det följd-problem från nack-skada, som ger jobbiga symptom. Tar tid och ork.
Lämnar den dagen, för en ny, gråblöt torsdag! Kroppen känns o-skön, vad jag än väljer att ha den till. Hunden skulle verkligen behöva få dra! Tyvärr är det ganska otäcka is-knölar och svall-is längs vägen. Skaderisken är då stor! Kanske kan han vara nöjd ett tag, om han får gå fint ner till garaget? 🤭 Nä, den trodde vi inte på. Nåja, vi gick ändå i solskenet och hjulen blev monterade. Jag är nöjd, så här långt. De svarta fälgarna tar snyggt igen svärtan i lister, blinkers-sarger och filmade fönsterrutor. Bilen känns fortfarande modern.
Får se ifall vi får tanka den framöver, sedan Iranierna minerat Hormuz-sundet? "Smart" freds-Trump. Kanske kan vi byta till oss norsk olja, mot dyrt smör? Med det ökar blåsten plötsligt, kring o-önskade vindsnurror. Taktiska mål i svikna Norrland, vid en ryss-attack.
Sopar golven och vispar undan disken. Hjul samt energi-räkningar betalas undan, digitalt.
Fredagen den trettonde, alltid omtalad. Tydligen ett väldigt amerikanskt fenomen. Vet inte att vi brytt oss så värst? Gråblöt, även den. Skönast att ta igen sig inne, med varmbad och surf undan stormvindarna. Vid tvåtiden dök ett par avlagda bekanta upp, för att dricka kaffe och kommentera min hund och cykel igen. Ganska andefattigt! Tur att det inte var bättre väder. Smidig garage-färg kanske piggar upp?
Redan lördag och fjärde dagen efter blogginlägg. Vädret såg lovande ut, från start! Plockade hem lite kaffe från mataffären och sedan bar det av. Mot Sävar-parkeringen! Cykelbanan och merparten av dess vägren var bar. Anumark var däremot blandad hockeyplan och lervälling. En bra vända, om än lite varm. Avrundades med nedtrappning, via Stora Birk. Väl hemma, började snöblandat regn att falla. Vår vanliga tur med utflykts-vädret! I ventilationen hörs kåkfarar-ungarna härja i tvättstugan. Där for den nya utrustningen.
Barn och barnbarn lär jag aldrig få uppleva. För många krav skulle tillgodoses innan.
tisdag 10 mars 2026
Nyspolade vägar
Själva tog vi vara på vår-solen, under promenarad via ängarna. Mötte motionärer, hund-ekipage och felaktigt brödkastande barnfamiljer vid ankdammen. Ändå har det TJATATS om, att inte ge bröd till fåglar. Det finns nyttigare alternativ.
Om du skulle ta dig för att söka på Umeå för måndag den nionde mars, så kom mycket att handla om försenad halkbekämpning i underkylt regn. Hur alla bussar ställdes och polis hamnade i diket. Akuten fick extra jobb, med flera fallolyckor. I övrigt var det en väldigt skön dag, med spontana pratstunder i värmen. Några blev sena till sina jobb, p.g.a. bussarna. Själv hade jag bara att invänta mina nya vinterhjul! Framkörda in på gården! Den lite försiktiga tjejen undvek att fara in på tomten. Hon hade väl inte rutinen än? Väldigt trevlig däremot och gillade mustachen på mitt körkorts-foto. 😂 Det var tider det.. Fortfarande med kraftig färg i stråna.
Någon nyproducerad Mon-ami kaffeburk till Zoega blir det nog inte heller än? Vansinnet måste få lägga sig! Jag får kanske titta på moders frukost-porslin istället? Det har vi kompletterat lugnt på eget initiativ, sedan 2016 tror jag.. Bara de blommiga kaffe-paketen går nu för 250kr, på Tradera. 😵💫
lördag 7 mars 2026
Inte värsta buset
Fredag förblev mulen och varm. Snötäcket blir allt tunnare, medan dagvatten-brunnarna överfylls. Risk för benbrott varje dag!
Vi håller oss inomhus, borta från sönderskurna tassar och kast med cykel. De sista rabatterna från Ica kommer hem (handla försiktigt!!), innan golven torkas och disken tas itu med. Träffade Palmar vid charken, lite mindre skäggig som 60-åring.
Allt för mycket dag återstår, för att inte måla åtminstone ett första varv på källarväggen. Se hur det täcker, och hinna få det torrt innan ny arbetsvecka. Färgen piggar i.a.f. upp?
Grannar håller sig ganska lugna på kvällen. Sover sport i hörnsofforna. Bara ena tvättstugan är bokad och den killen hinner jag passa in, så att vi aldrig möts. Vet inte vad han registrerade, när torkrummet tömdes? Endast halva väggen var då bemålad. Jag återgick senare, med påfyllt tråg. 🥳 En inbyggd ljugarbänk skulle sittas fint i hörnet, tillsammans med hela redskap? (H45, L130, B26)
Somnade sent och på gott humör. Gick med hunden, före välbehövlig dusch. Idag väntades massage från moder, i kombination med fika, spel och glass. Sugkopparna tog lite väl hårt, och det bildades såriga blåsor. För hårt pumpat! Nåja, brandoffer överlever också. (Några stycken.)
torsdag 5 mars 2026
Slask-Marsch!
Vi skall kanske unna oss att vara glada, för blåst och slask-värme. Särskilt nu, när oljan stryps i mellanöstern och ryska blocket bojkottas. Stark vinterkyla och vindstilla driver upp el-priset. Vi behöver energin, både till verksamhet och boende-klimat. Så, tisdagen efter förra dragturen bjöd alltså på tö och ljudlig blåst. Hunden fick hem köttkorvar och jag kollade av pappershögen(!). Finns utrymme till förbättringar, både på bil och kring stugan. En ganska skön sits att vara i. Kvällen bjuder på Atlant-äventyr, via linjär-TV.
Riktigt slaskigt på onsdag. Ingen åtgärd inne på gården för det. Jag scrollar gemom Tradera-utbudet och baxnar något, över de fantasisummor man begär för äldre Stanwell-pipor ur de lägre serierna! 2500kr för en rökt Royal briar, det är overkligt. Säljaren borde kolla in Svenska pipklubbens auktioner. Där bland rökarna, är snittet på en helt annan nivå. -Då är de ändå intresserade!
Mina nya vinterhjul har paketerats och är nu på väg, med DSV (f.d. Schenker). Hoppas det blir bra! Vi slappnar av medans och tar kaffet i utemöbeln. Någon petar fram dagvatten-brunnar. Riktigt skönt ute, medan solen visar sig. Följs dock upp med varmbad.
Egentligen är det för futtigt att alls skriva ett inlägg idag. "Väder & vind"? Så meningslöst! Ändå är det vad vi alla talar om, vid ytliga möten. Blöta skor, knöligt att gå, halkigt med hund och smutsigt inne.. Ja, du säger det? Då är det likt. Här planerar vi dessutom lite bus, för vaktmästaren!
Den där väggen som ohyran rev, där skall det muntras upp i helgen. Färger skall återvinnas ur dumpade förråd och ytan målas mörkt cerise! Bara att sedan skruva upp en kroppspegel, och svampa lite guld omkring. 💃Gissar att han kommer att bli ganska förvånad på måndag? Till dess kämpar vi på, med att gå fint i halkan och surra grannar emellan.
måndag 2 mars 2026
10.000 besök per år
Slutet av den onda februari och vi hade redan plusgrader, här i Umeå. Grannen kom hemsläntrande från veterinär, vid sextiden på morgonen. En dryg resa, på många sätt. Även fast försäkringen tar en stor del. Det rymdes ändå två Haddock, i slutnotan! Håll i det som din hund tuggar på..
En sån morgon, då man känner att det kan vara läge för en trisslott? Så länge vi slipper veterinären! Jag skyfflar gärna fram både cykelställ och uteplats, medan grannen sover igen sina timmar. Än är snön lätt. Varmgraderna har snart ändrat på den saken. Gh hinner hem från akupunktur och är ovanligt pratsam i vårsolen, men dalar snabbt efter nålarna. Hon är där vi var, med täta alternativ-behandlingar och en bergochdal-bana av måenden och besvikelser. Allt för de korta stunderna av lättnad. Slätstruken uppgivenhet kan vara ganska vilsamt? (Plötsligt rusar besöks-statistiken för bloggen!)
På lördagen hade jag möjligheten att bada och basta i en mindre grupp, men kom aldrig iväg. Korta, sköna femgraders kvarters-promenader med hunden var nog. Eftersegheten dröjer sig kvar. TV-avsnitten flyter ihop, medan korsord avverkas.
På söndag hade jag fått nog. Kroppen sänktes ned som en gul ärta hemma, i mitt eget varmbad. Kryss gjorde mig sällskap, tills det var löst och jag klev upp igen. Det handlades hem rätter och lösvikts-godis från lill-konsum, innan TV:n fick dra lite ytterligare ström. Energipriserna väntas skena under veckan, sedan Trump folkrätts-vidrigt gett sig på även Iran! (Där hjärnan tar slut, tar nävarna vid.) Ayatollan och flera av högdjuren har dödats, i en mycket diffust motiverad attack. Antagligen vill Trump flytta fokus från Epstein-filerna och höja oljepriset åt sina vänner.. Iran svarar, med att ge sig på sina "medtroende" grannar. Då de lugnt hyser militära anläggningar. Möjligheten hade funnits, att förenat vända även dem mot det onda väst. Europa skulle ha kunnat stå upp, emot den opålitlige mobbaren.. Nu får vi ta prishöjningarna.
Mars månad, fortfarande vintertid och dags för ny vecka. Solen skiner, allt för fint för att man skall sitta inomhus! Vet ännu inte när de nya vinterdäcken levereras, men jag lär väl få höra? Hade vi inte det akuta behovet av att röra på oss, kan man ta del av olika aktiviteter, kopplade till "samisk vecka" i Umeå! Kanske blir av, senare i veckan? Jag har ju mina kopplingar till same-livet.
Nu fick vi dock prioritera hund-drag, via Sävar! Asfalt och tjälskott har tinats fram längs vägen. Likaså andra människor, i vägen! Ledytorna protesterar fortfarande, men hunden njuter. Verkar nästan kunna förmedla anledningen, till settrarna vi möter. Likt "Svenska äventyr" på tv.
Åter på gården, satt grannarna ute i gruppen jag skottade fram. Blev surrat en stund, även med vaktmästaren. Han har en skön stil, för området! Tycker som vi, men skall samtidigt lugna ner.. 😅 Diplomatin blir ansträngd, när det kommer till våra raserade husväggar. I samma tid hävdar andra att vi i avkristnade Sverige skall anamma islamiska helgdagar, sedan vi matats med decennier av terror, ekonomidk brottslighet, återfyllda fängelser och drogsmuggling.
I detta uppmanar SBAB svenskarna: TA UT KONTANTER!!!!!!!













































