fredag 6 november 2015

Återvunnet teknik-skifte

Sa jag att det inte blev någon dator? Det stämmer inte riktigt, utan jag hämtade hem en tre år gammal lärar-hp! Blev nyfiken på erbjudandet, om gratis uppgradering till Win10.
Den processen låter sig inte göras enkelt. Först måste en rad bi-paketerad mjukvara avinstalleras. (Olika säkerhetslösningar med popup-tjat.) Uppgraderingen kräver bra fart på bredbandet och sedan tar installationen tid. Tid som jag ännu inte tagit mig, då jag inte får nya datorn att acceptera gamla dongeln eller routern. På ny dongel utan router, går det däremot att nå internet igen. Tror att jag skall invänta hjälp, från kunnigare håll!

Hittills nöjer jag mig med att ha uppdaterat 7:an och börjat städa i min hemmabyggda stationära tolvåring. Vill gärna få med mig de tyngre filerna, trots ett mindre utrymme på hårddisken. Externt blir lösningen.
Internt återfinns en i5 på 2,3GHz, 4GB RAM, 320GB HDD med laglig Win7 Pro (64bit). Öppnade upp chassit och kollade. Inte en dammtuss! Knapp-satsen ser orörd ut.

Knappt har vi hunnit dumförklara Lövén för hans självgoda inbjudan av flyktingar, förrän Danmark också hånler mot honom. På Lövéns vädjan om bistånd från övriga EU, låter de gemytliga Danskarna höra: Härifrån kommer ingenting. Sverige har själv satt sig i situationen!
Parallellt konstateras att sossarnas löfte om jobb till unga långtidsarbetslösa, ännu inte gett ETT enda arbete. Nu skall flyktingarna snabbt få jobb, också. Trots att de bojkottar fredliga orter. Ser mörkt ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar