söndag 4 juni 2017

Fönster på plats, skit åt buskarna

Åkte upp den 31/5 i sällskap med hunden, för en ny stugvistelse. Möttes av blåst och snöfall! Blev klart lättad, då jag såg att innerfönstren äntligen kommit på plats. Nu är det lönt att ha på värmen inne.

Grannen har hunnit med att fylla sin vedstapel med enbart björk. Nästgårds fås sälg-trä till röken, och våra vinbärsbuskar bjuds med ens mera ljus. Ett badkar ställs på plats, inför en efterlängtat varm sommar? Jag lägger kylig tid på att grepa runt buskarna, före gödsling.
Skönt när brännässlorna försvinner!
Våga tjuvplocka, som man bara går förbi.



En ny omgång penséer hann jag få tag på, så att busken får sig lite färg. Urvalet var inte längre stort, utan det fick bli helblått denna gång. Hoppas de klarar sig.

Den första juni läses tre grader på ute-termometern! Marken lyser vit av snö och hagel. Väljer att klippa gräs, istället för att skotta. Börjar misstänka att mina prydligt kranfällda träd kan bli en oväntat dyr historia, men nu är de nere! Hann inte falla över huset. Lite druligt företag, som inte lämnar pris-besked eller räkningar. Jag vill veta vad RUT jag har kvar.

Den andra juni går åt till att gräva upp och kärra ut matjord till solhörnan. Vill gärna hinna få golfstandard, inom 400 år! Blir enklare att klippa så. Gula villans gräs är förstås tjockare o grönare, men jag avundas inte de stora ytorna! Behöva ha flera åk-klippare i drift, när man kan fiska?

Den tredje, blir en lugn dag. Det känns i ryggsidorna, vad jag pysslat med. De har en tjurig skalle att bära på! Hade tur att finna en vettig skottkärra, med vikten över hjulet.
Passande solvärme och olösta korsord till pipstoppet. Vilket stopp sedan! Ibland blir det bara så bra. Framför mig ser jag byns småpojkar ro ute på sjön.
Själv inväntar jag mer luftvärme, till att fräscha på båten. Ikväll regnar det för grönska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar