tisdag 15 augusti 2017

Fiske och trädgård

11:e-15:e kan väl sammanfattas med rodd i sval blåst.
Den elfte bjöd visserligen på sol och gräsklippning först. Ganska slut efter tidigare fiske, sov jag bort några timmar på rums-soffan. Hunden inom armlängds avstånd.. Men sedan gymmade jag loss, och rodde drag. En mager abborre högg över hela HiLo-wobblern! Gick inte att släppa en sådan fri sedan.

Den tolfte bjöds fantastisk sol, också. Min enda buske fick sig en ansning, innan tre-kaffe med regn. Några hallon har hunnit mogna, så snart är det dags att plocka in en burk! Jag har fått fem nya kompisar vid sjön. Kråkor allihop. De fick gäddan från kvällen.

Trettonde, och höstkalla vindar. Skulle vara vilodag,men blev en med lie i dungen och kvällstur i båten. Belönades med ny abborre i frysen. De är svårflirtade i år!
Precis när byn är som tommast, återvänder min hjälpsamme granne. Efter två veckor.
Fjortonde fick bli den trettondes vilodag. Prata igen lite försvunnen tid och käka GeKå-godis! Badvattnet är som mest sexton grader, uppe vid den solvärmda ytan. Börjar kännas gruvsamt, att tvätta dyngan av sig.

Idag hann det bli riktigt svettigt, ett tag. Jag tog mig för att slå dikeskanten med lie, samt räfsa rent efter mig. Vilka krut-människor det måste ha varit förr i tiden!
Sämre väder är på ingång, så bäst att nyttja tiden. Kvällens fisketur gav bara lätta ryck.
I natt sänks nivån i sjön, till en mera normal sådan. Hus står med vatten i källarna, och måste länspumpas! Allt p.g.a. EN enda markägare, som ändrat damm-luckorna. Han vill ha vattenspegeln närmare sin tomt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar