fredag 29 november 2019

Skottar-peng på äggande snoris

Otroligt, så lyckligt lottad jag känner mig! Förra fredagen var regnblöt och firades med extra-omgång fika och Scrabble. Följdes upp med välbehövlig golvtork. Där kunde man ha trott att det vankades lugn tv-kväll, men icke då! Sketna snorungar härjar i området och äggar slumpvis utvalda, eller så drabbas hela trapphus. Det hade dock kunnat vara värre.
Nu hjälpte istället luftfuktigheten till, med rengöringen av mina fönster! De genomsköljda golv-garnen var bara att plocka fram igen, för att användas utifrån på glasytorna! Helt fenomenalt smidigt. Efter ett par sådana sköljningar, vågar man vända in fönstren och ta dem med gummiskrapa! Några dygn senare, och smeten hade fryst fast. Som sagt:Så lycklig.


Lite sömndrucken på morgonpromenaden, känner jag plötsligt igen hundens första lekkompis, som jag trodde varit död. Vilken spontanglädje, som for genom fejset! Vad skönt det kändes. Lekfarbrorn... Efer några ord med matte, kopplade även hundarna!

Postnord höll på att kosta mig extra hos Vattenfall. Dessa skickade räkningen den 19:e. Den 25:e saknades den ännu hos mig! Först den 27:e, efter sista post-tömmningen, fick jag avin. Den beställda extra-avin, tog en hel arbetsvecka att ta sig fram, med danskdrabbade Postnord. För det betalas dyra porton? "Lycka".

Den ekonomiska förvirringen gör ett svep över bankkvittona också. Det har gått ett år, sedan Nordea slutade att skicka ut konto-utdrag. Det, helt utan att säkra att kunden har internet-bank. Sådant skräp vill vi slippa! Att ringa anvisat nummer, ger bara att man skall uppsöka lokalkontor. Så varför alls en anvisning? De vet ju inte vad de själva har för bestämmelser, om ID och säkerhet. Först fimpade de kontoren, sedan klipper de linan! Glädjande nog, har det kvarvarande city-kontoret ännu rutinerade rävar kvar, i bakre kassaraden. När saldot syntes, kom även serviceviljan. Lycka!

Efter nitton år slängs dartskåpet från "ungkarlslyan" ut. Vi har rensat på bra i familjen, ett tag! Blir luftigare. Skönt det, då kylan kom åter på tisdagen, med vitt på marken och spik i ögonen. Återstår att flytta tjock-tv och byta porslin med varandra. I det försöket kom jag dock ut till en tjuv-skruvad cykel, utan kontakt med bakväxeln. Någon hade försökt att sno åt sig själva växelklumpen. Så tursamt att få duger någonting till! Det fick bli en ny växelwire, när jag kom hem igen. In-justeringen sattes på första försöket!

Idag har vi trampat iväg till Maxi och fyllt på mobilen. På hemvägen får jag veta att det är minus elva grader kallt! Från regningt äggkastarväder, till vinterpudrigt kanonväder. Inom veckan. -Lyckoflum..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar