söndag 31 maj 2026

Saknas att skriva om


I en tid av katastrof-rubriker hos tidningsförsäljarna och med tillräcklig insikt om världens allt elände, blir det knepigt att bidra med så värst hyper-positiva inlägg för egen del. Vi kan väl bara konstatera, att än hänger jag kvar här? Lurar mig fram, på småpyssel.

Kungen må ha vallats runt bland kottarna i torsdags-solen, men jag undvek taktiskt blåsten. Satt slött framför TV:n, något tungsint. Hunden blev urborstad emellanåt och något av Hem & Hyras korsord löstes snabbt i badkaret. Moder hade oturen att ringa, just när energin var som lägst. Den ständiga meningslösheten väller över!

Fredagen var solig, men jag sov bort det mesta av dagen! Tvättade undan på kvällen först, utan att torkrummet fungerade. -Igen!!

Kom igång rätt tidigt på lördag istället, då torkrummet tömdes och vi hann få oss en dragtur via Sävar. Jobbigt smetig tjära mellan trampdynorna efteråt. Hemma på gården satt gänget samlat och halvsov, till dunket från brännbolls-VM. Lite mera avslaget, sedan man separerat fest och elit-idrott åt! Något tystare.

Dorsin fick stå för en tjatig Sverige-revy på kvälls-tv.

Sista maj redan, och skamligt få inlägg! Solen skiner dock över oss alla. Sigges matte tittar förbi, med några blommande vinbärsbuskar till stugan. Moder kommer därpå upp för "sin" dag, och får umgås med hunden. Jag uppdaterar hennes telefon under tiden och minskar reklamen. -En bra och nyttig stund! Glass, fika och spel. Ryggen uppmjukad.


En massa vakentid återstår, med aromatisk tassvax ute på gräsmattan. (Fettet löser även upp "asfalten".) Haddock är lite inställsam de här dagarna. Medveten om att han inte går så fint än?

onsdag 27 maj 2026

Det går vidare.

Tillvaron i vakum håller på att släppa, så sakteliga. Nyttiga jämförelser har hunnit göras, med människor i omgivningen. Skönt krassa poliser från norr, låter precis som jag själv brukar göra: "Det kunde ha varit värre.." Det kan det alltid bli!

Fokuset har fått styras över på stugpackning och praktiska måsten. Måendet doseras upp, med endorfin från draghunds-turerna. Ekonomiskt rullar det på, om än lite mindre fett. Den där gräsklippar-roboten uteblev några år till.

Hjälplinje och Brottsofferjour får behålla sina "mantran". De ger mig ingenting. Likaså de olika Konsument-hjälparna.. Bättre att få hjälp av kiropraktor då, så stresskotan ligger rätt. Ge plats för friska andetag!

Den 22:a april gick sjön vid stugan upp. Älvarna är låga efter våren. Torrbollar byttes ut och fick jobba, tills nästa gång vi åkte upp och bodde en tid. Det dröjer, innan luften blivit stabilt varm. Det mesta blåser/ hotas bort.

Jo, det sa jag visst aldrig: SAIK blev svenska mästare igen! Det är så roligt, för mina Luleå-sjuka bekanta.. 😜


Vecka 18 var vi åter i stugan och "glömde" bedrägeri och stundande operation. En inledningsvis snöig och blåsig vecka för städning, men allt fungerade. Reservdelar hittades till Tyco-projekt. Frysen, liksom vattnet kom igång. Värmen fick kompletteras lite, med stickade plagg. Den ovanligt mossrika gräsmattan gjorde att vi fick upp resterande värme själva! Cyklarna är i ordning inför säsong. -Aspecten har t.o.m. fått nya växeltrissor, i lila aluminium.

Duschblandaren fick gås igenom, p.g.a. läckt filtersand i silarna. (En magnetventil är inte som den skall!) Porslinet är däremot fräscht igen, efter en sköljning med oxalsyra.

Första turen till Höksjön togs den 1:a maj. Näst sista kurvan bestod av isflak, men i övrigt var vägen bar och något "vatten-tung".

Lördagen efter var åter blåsig, varför det passade bra med rulltårts-bak och premiär för sursträmmings-kalas! Potatislandet grepades och vändes, så lövresterna blandades ner. 

Söndag gjordes det filbröd i ugnen.

Morgonen för hemfärd, såg ut så här kring sommardäcken! Den 4:e maj.


En vecka i stan. Operation gjord, och min plötsliga penningförlust hann bli balanserad mot andras stelopererade nackar m.m..

Snart satt vi i stugan igen. Kunde kasta ut bilmattor och dammsuga hundhår. Det har blivit tvunget, att flytta på var hunden sitter kopplad. Han får inte sitta vid framsätets airbag! Pack-väskorna får flytta framåt.

Utegruppen har slipats/ oljats och ute-LED:ar är utbytta, medan isen ännu ligger kvar över dikena. Hunden får riktigt krafturladda på fredagen, en andra Höksjö-tur. Rejält lerigt. En lera som bättras på, med tre dagar skvätt-regn. Innan tredje inklämda sladd-turen! 💩 Det var inte nog blött. Onsdagen fick mysas inne, då det kommit 12mm på förmiddagen. Seppos husse lånade hundkardan, till bilmattor. Gamla Fårrden hans lämnade gården! (Opålitlig multi-fuel motor).

Sömnen var tyvärr inte så bra i stugan. Varmt täcke, tung hund och oskön i kroppen! Livades upp lite, då en avlång räv gick längs tomten. Det fick bli en 4:a sjöutflykt! Redan i maj månad. Regnet rann ur alla plaggen, långt innan vi var åter i stugan! 🤣 Köttsoppan värmde gott, i kvälls-solen. En sol som skadeglatt gjorde oss sällskap under lördagens hemfärd. Haddock hann precis hälsa på en 11v. Malte-poo innan. Tuff liten valp!

Dagarna hemma har varit blåsiga och därför inte särskilt varma. Detta samtidigt, som det talas om "Afrika-värme" och fem döda i Storbrittannien! 

Hundmat är hemtagen, Polisen har kollat av läget och min rygg är nu rätt injusterad.