Jag får vara glad för min samling om tolv pipor, varav elva är Stanwell. Nu börjar intresset för de äldre och finare modellerna på att växa! Tusen kronor är inte alls otroligt. För lite svårare handgjorda modeller med regd.nummer kan det betalas över tvåtusen kronor, på Tradera. Obegripligt för begagnade fabrikspipor. De skall fortfarande kunna fyllas och rengöras. Något kortföretagens policy och den bristande tillgången på tobaks-butiker försvårar.
fredag 26 juni 2026
torsdag 25 juni 2026
Utredning nedlagd
Uppe vid den allmänna slaktplatsen för mopeder och verktygslådor, står en skaplig mtb (från 2010) på av-svalning. Endast symboliskt låst, med 40-kronors slanglås.
I höggräset slängs rätt bra hörlurar, som om de vore godispapper? Strax innan gräset klipps. Det är så långt från Pannkakslandets Storpotät vi har kommit!
lördag 20 juni 2026
Dygn med drag i
Sjuttonde juni var något så ovanligt som en solig sommardag. Bäst att klippa lite mer, medan det går? Eller, nyttja tiden för att hunden skall få må lite bra!
Vi smet iväg uppför Rhenmans torv-väg, i syfte att kolla av hur vägen till Abborrvattnet var? Inledningsvis är första sträckan skrapad och fin, för timmertransporter. Sedan kände jag inte igen mig, bland alla nya hyggen! Vårt minnesmärke i form av ett masonit-hus, hade helt vuxits för av sly. Ladan intill låg platt jäms med marken. Vägvisaren var roterad, 90 grader åt fel håll! Så, vi dammade rakt förbi alltihop.
Kom inte på hur fel jag var, förrän jag började sakna mussel-bäcken åt hunden.. Betydligt fler M-skyltar var placerade utmed den obekanta vägen. Nåja, det kanske snart kan bli lingonplock av de funna ytorna!
Jag hann då hem, till både måltider och Myzans på genomresa. Fick potatis, mjölk o godis levererat. En försenad "födelsedags-present"!
Torsdag kändes varm, trots att den var mulen. Jag sliter tungt mentalt nu. J-a skitväder och husfärger! Kan bara blunda och klippa vidare på min mossamatta. De nya vinbärsbuskarna har dessutom angripits av bladlus(?) i fukten. Nyper bort drabbade blad, så länge. Mer regn kommer, just som jag skall sjö-bada. Vi går mot midsommarhelg, med rid-tjejer och stugsittare på plats. Fem bilar, på vardera granntomt! Gigantiska party-tält och ett uthyrt föreningshus. Inget kollektivt i byn, däremot. Vi enslingar får nöja oss med Tisselius, som "antik"-objekt? Nöta på Kina-spel.
Nä, det kan alltid bli värre! Fredag drar Haddock sitt snabbaste längs Vintergatan och vi kalasar på surströmmings-klämmor vid lunch. Delar frikostigt med oss av spadet, ute i komposten.. Beskedet om att vår energiska hundmatte hemmavid har hjärntumör, sätter åter tillvaron i ett annat perspektiv. Det är bara död och elände omkring oss! Vi får inte bli för hoppfulla. Någonsin. Livet är bara en massa dåliga repriser.
Tar om Vintergatan, även denna morgon före frukost. Seppos husse hann precis se oss blåsa förbi, över alla ojämnheterna. Tyckte det såg vådligt ut.. -Vägen kanske får något åtgärdat, i höst? Om de kommer på vad!
Före lunch är även en gemensam tur till Höksjön inklämd. Mötte glatt fri-campande nederländare med SUP-boards. De tyckte att hunden såg "sportig" ut! 😃
Väl åter i stugan, var det kvavt i luften, och kändes tröttsamt i huvudena. Ett kalldopp åtgärdade heller inget, utan åskregn tog snart över! Har pratats om denna dramatiska åska, över hela Sverige. Utan att man vetat var regnet skulle någonstans. Vi verkar i.a.f. ha klarat oss lindrigt undan? 4mm.
tisdag 16 juni 2026
Blåst på regnet
Idag har vi klarat oss från de utlovade fjorton millimetrarna, också. Mera en känsla av kvav åska i luften, bland de mörka molnen. Duger gott, att klippa undan hälften av gräsytan. Rune fick samtidigt sina sten-öar ansade, så han slapp stapla kring med röjsnöre. Var tacksam för det!
lördag 13 juni 2026
Osäkert läge
Torsdag, den elfte juni, inleddes med tio millimeter i regnmätaren och resten hängande hotfullt i luften. Oavsett, så måste hunden få komma sig ut och dra! Eskorterade av dagligt stridsflyg ur "Ramstein flag", for vi en runda via Fjälltuna och korsningen Björnlandet/ Klippen. Hann hem till Rune-surr och ugns-form, innan nytt regn. Populära som vi är(?), gavs även tillfälle till 45 minuter samtal med mammas äldre (enda) kusin. På så vis räcker det svenska TV-utbudet till bara bra.
Fredag påstås det kunna vara tolv grader varmt och vi inleder med drygt fem nya mm väta. Det känns surt. Är bara gräset som har framgång, och det klipps därför snabbt till! Helgtrafiken skenar iväg, då både Vintergatans hästar och andras draghundar sträcker förbi längs tomtgränsen. Väldigt spännande, för "hunden i fönstret". Själv behövde jag få piggas upp lite, och prövade med nytt kallbad. Hade lite missflyt, då vattnet kylts av väl kraftigt de gångna dygnen och den snacksalige konstnären även lyckades pricka av mitt besök. 😅🥶
Det börjar vara gott om människor i de annars tomställda husen. Vi går ju mot midsommar. Mera regn!
Utmed kusten har man åtta plusgrader i växthusen, och gurk-odlingarna riskerar att stanna av i tillväxten. Mitt i Nato-övningar och allehanda hot, motar svenskskt militär-flyg bort dubbla ryska stridsflyg under fredagen. Det medan här kokats ärtsoppa för vinterns el-stöd.
Väderprognoserna talade om för oss, att ta vara på denna lördag! Solig och fin från start. 6mm regn i glaset, från tidigare. Det hinns aldrig med någon upptorkning av virke, eller skrapa/olja/grunda/måla innan nästa skyfall. Vi blundar, och tar sats! Fikar vid Höksjön, med fransk-talande turister i fiske-stolar.. Spännande, ifall de hade fått storgäddan på kroken! 🤭 Vi väljer tryggare alternativ, som Bullens pilsnerkorv med mos, eller kroppkaka med lingonsylt. Nitton grader varmt i skuggan på bron.
onsdag 10 juni 2026
Två dagar fint
Att redan från morgonen få känna att det blir en härlig sommardag. Riktig junigrönska med rönnblom, spirea och shorts-värme. Sol.
Vi hjälps åt, med att manuellt klippa gräset. Skäret är ställt upp, så att mossan inte längre skall vara det dominerande inslaget. Kattfötterna får samtidigt chans att komma fram en bit till. Väl framme vid potatislandet, byts rörelsemönstret ut, till att m.h.a. långskaft rotor-skura södra husväggen innan (förhoppningsvis) målning!
Vädret var precis så där trevligt, som man vill få sitta ute i. Innan mygg och brems tagit över. Parasollet skyddar mot hettan på huvudet, medan Scrabble-brickorna läggs ned. Pipfynden på auktion-sidor uteblir, sedan priserna tagit fart. "Min" 91R förblir en lustig 1400kr dröm? Ta ut pengar!
På tisdag kändes huvudet tungt. Delvis från axlar och nacke. (Blir fort för mycket, bara jag gjort ngt. någorlunda nödvändigt.) Delvis även, p.g.a. lufttryck. Känns som åsk-spänning i "trä-knoppen"! Tjugofem grader varmt, i den svalare hallen. Pollen och galna flygfän virvlas genom luften.
Prövade att chocka igång nerv-systemet, med ett sjöbad. Lite piggnade jag ändå till! Samtidigt som muskulaturen har sina synpunkter på idiotin. En granne, som nyss övertagit släktgården sin, satt lugn o sansad inne i det svala traktorgaraget. "Motigare med åren, att göra så mycket. Man får prioritera sig själv." Nytt virke och fjärrmanövrerad port till infarten, ser rejält ut! Vägglampetter monterade på ömse sida. -För snart sju år sedan störtade planet med fallskärmshoppare i Umeå.
Den här onsdagen hade gått bra att sova bort. Slätregn, från tidiga morgonen! Har vi tur, så går det ändå att se "Uti vår herres hage" på TV ikväll? -Så det inte bara är atmosfäriska störningar och kloklippning. Grannen R känns mera positiv igen, trots svagheten i ben💪
söndag 7 juni 2026
Blöt start juni
Blött redan på fredag morgon, nästan utan något regn? Gräset var frodigt tjockt och tung-klippt vid matkällaren, medan det fick zig-zaggas mellan kattfötterna utmed staketet. Efter att det jobbet var gjort, trodde jag mig kunna få stressa på om målafärgen kring huset. Nja, stressa får jag väl, men blötan stoppar eventuell arbetslust! Först vid nitton-tiden visade sig kvälls-solen, lite retfullt. Man skall väl vara glad, att det inte är hälsan som strular på allvar.
Nationaldagen tedde sig små-mulen inåt land. Lågtryck i huvudet, efter att otyglade unghopar härjat under kvällen, som var.. Skräniga fjant-ungar, på en grusväg! Vi väntar ändå nederbörd, så något "vettigt" behöver och kan inte presteras? Det fick bli en krafturladdning för hundens del, och fika-utflykt för oss alla. Vägarna var fina. Uppfriskande kallbad på det, helt ostört. Hann hem, innan fem-regnet. Riktigt bra omgång Kina-schack, som slutade o-avgjort.
Svensk TV visade (efter konungens allvarsamma tal till nationen, om Ukraina) en udda humor-film på kvällen: "Svart katt, vit katt". Inget massproducerat dravel från Hollywood! 😂
Så blev man äldre, idag igen. Sexton millimeter i regnmätaren, redan på morgonen! Grattis, till dem. Moder hade med sig tennbroderat armband från syrran, och en betittad alligator-vas efter mormor. Fruktkaka med grädde förgyllde tre-fikat! Mer är det inte att säga, för den här gången. Annat än +8mm..
torsdag 4 juni 2026
Sommar i stugan
Stor del av onsdagen gick till att plantera vinbärs-ämnena. (Tre fina buskar hoppas vi på!) Efter lunch fångade jag grannen Cilla, för en pratstund. Under tiden tinade deras Huntaway upp ordentligt, gentemot mig! Precis som jag hade hoppats. Är inte kul att bli dissad av hund, utan att ha gjort den något? 🤥 Som tack fick jag hans gamla päls, och matten lånade tacksamt våra borstar.
















