söndag 5 augusti 2018

Här kommer regnet och kylan!

Innan jag åkte hem till stan var det 32 grader i skuggan och på den mäktigare sidan. Uppskattade dagarna i båten och närheten till vatten! De två sakerna bör gärna få följas åt? Tre fina abborrar togs mitt i solgasset. Hemfärden skedde sent den 19:e, när hettan lagt sig. Så här efteråt är jag glad, att jag inte stannade över helgen och deltog i strandpartyt. Det slutade med en dykolycka och förlamning nedom bröstkorgen för en av de unga arbetsföra i byn. Trots att det inte pratats om annat än hur låg vattennivån i sjön är. Något som kommer att gnaga i våra sinnen en lång tid framöver. Jag har ändå haft tur, i min framfart och nackskada.

Augusti månad och vi har haft 106 mm regn i mätaren, redan innan den första. Gräsmattorna är tystare och mjukare. Färgen mera den man förväntar! Rötmånads-fukt på det och allt rinner utmed källarväggarna. (Devis mitt fel, då jag haft ventilationsfläkt som sugit in eländet!) Bara att börja torka och klor-bestryka. Det lär ordna sig? Båten i sjön är öst, årorna servade och redo för fler turer.

Den andra augusti ses ett ståtligt åskväder över hela Åsele-himlen. Moder räknar till dryga 40-talet på en liten stund. Vi får vara med på ett hörn, med endast fem mm regn. Fredagen efter det var plötsligt mera blåsig och sval. Bra för gräsklippning och förrådsrensning! Är första sommaren som källaren blivit för varm (15¤) att förvara mat i. Dags att starta kylskåpet ute i "bodegan"!
Hunden har fått sin ork åter, och följer gärna med på långpromenad till hjortarna. Däremot helt oförstående inför varför tre-fikat intas inomhus?
Idag hanns mest svängas lie genom slyet, innan nya 5mm regn och Scrabble! Busken lätt ansad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar