måndag 18 juli 2022

Ett till 30mm-dygn

 Snabbt hoppade en vecka förbi! Förra måndagen började solig, innan det åter blev moln. Jag gav mig på att slå med lie, vilket jag med den utrustningen förblir lika kass på! Det får duga, med ett modifierat röjsnöre, i en tid med energipriser som verkligen frodas!  Enkel sillmiddag som belöning, innan behövligt kvällsbad. Mobilen tankad med ny pott. 


Tisdagen var ännu soligare och lockade till språngmarsch med gräsklipparen. Ganska lyxigt, då det inte syntes skillnad mot slutet.. Det hör till att klippa. Grannarna gör det!  Badstranden belägras av thailändare, som campar i badhytten!! Ser inte bra ut. Sent på kvällen frontar jag "den rosa elefanten i rummet"... och grundmålar garagets  bakre vindbräda. Det var en tuff kamp, mot all mygg uppe på stegen! 

Onsdagen kändes fuktig och grå, men inte värre än att det gick att måla klart vindbrädan! Så håller den ett tag, igen.. Ett täckvarv, sedan kom det drygt 28mm innan torsdag kväll. TV och korsord var precis lämplig sysselsättning. Byfesten tror jag uteblev, i stort sett?


Fredag är första dagen för Åsele marknad. Gråmulet och kallbadat. Skåningar fotar vår vindkraftsutsikt och gruvar för att själva drabbas framöver.. På kvällen rullade Jea in på gården! Innan ny nederbörd. -Sådan är sommaren? 

Vi försöker ändå. Rejäl köttfärslimpa med potatis-middag, samt svenska jordgubbar efteråt.. I skydd från gråkylan. Håll ut!!


På söndag värmde solen genom molnen, när vi for att kolla hjortronmyrar. De ÄR blöta, och hjortronen är sent röda. till antalet, för mängden thailändare! Tänk om det hade varit intressant med kråkbär, istället.. Ett halvt älgkranie på vägen sätter fart på fantasin.. bbb-björn?

Nåväl, ny vecka och uppehåll. En snabb utflykt, till var jag vet att förlupna brandliljor växa! Det kom hem två friska exemplar, till min brandhärd..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar