lördag 19 november 2022

Året som rök

Solig, torr kyla har gjort veckan trivsam. Lönt att tvätta upp mattorna bl.a.

Natten mot torsdag, hade man -25.1grader i Karesuando! Dit har vi en bit, ännu. Det går fint att cykla ner till moder  för en härlig köttgryta! Hunden njuter i svalkan. Jag fick en fågelbok, med "tolkningar", av vad pippin egentligen säger? Vackra, gamla illustrationer. Blir roligt att ha i stugan.


Torsdag kväll lades en beställning på cykeldelar. Kanske nämnde det? Paketen är på väg och bekvämt finansierade, av hundar och black friday. Ute har det däremot hunnit bli vitt på marken, och jag har precis fått igenom text och bild, för en februari-artikel i Rökringar*! 

"Ett år går fort, och inte alltid så väl?  Jag skall vara ärlig och medge att jag har syndat   mot min egen överenskommelse! Det blev visst mer än en pipa... i all hast.

Det syns allt tydligare, åt vilket håll det lutar? Blir gärna något krokigt, fancy och danskt. Skönt att hålla och lekfullt för ögonen.


Förra vintern inleddes med ett
färskt nummer av Rökringar och ovanpå det en inropad Norup-pipa! Det är på tok för lång tid, att sedan enbart "titta" på pip-annonser..

Jag visste inget alls om märket Norup, utan charmades av pipans utseende. Läser man sedan vidare om företaget, så nämns bl.a. en Lars Christiansen, Former Nielsen och Jess Chonowitsch tidigt. De två senare känns igen. Däremot helt obekant, vem som gjorde min? Den var inte helt perfekt formad, utan hade ett väldigt enerverande vissel-ljud! Var kom det ifrån? Som jag prövade mig fram. Formade löst om botten i holken, men icke! Kanten på tappen? Nej, inte den heller. Lösningen fanns att finna i mundelens mynning. Där var det en för skarp borr-kant, mellan kanal och mynning! Så, just nu har jag byggt upp en kon-formad övergång m.h.a. airbrush-färg! Pipan visslar inte längre. Återstår att se, hur man kan göra detta mera permanent?

Lite besviken på den billigt inköpta "visselpipan", rymdes det väl en till i "årsbudgeten"! Ja, detta var en dåres försvars-tal... :D  


Fortfarande charmad av nötter, fastnade jag alltså för en Stanwell 10 Golden Contrast, med antikmunstycke. Det faller inte alla andra på läppen, att ha en massa svarvade knölar och kurvor på munstycket. -Så jag fick ta den också. Modellen formgiven av Sixten Ivarsson, och i någon utsträckning sägs Tom Eltang åtminstone inledningsvis ha varit inblandad i kontrastfärgningen? Kul, om man visste mer om den. En underbar pipa, som jag gillar lite extra mycket! Skön.


Ja, där lade jag band på mig en stund.. (Visst, det passerade ett redovisat tappbrott på en 71:a också) Vi gick mot stugtider, och min vana trogen så kollades loppisar av. Där bland tyska långpipor låg en söt liten sak! Den måste väl ändå kännas på?.. Stanwell 04. Hmmmm! Gosig, kort tingest. Handmade, minsann. Värst vad munstycket då satt hårt! Ebonit mot ebonit. Hur skall man få isär det? Håller ju samma temperatur! Funderar och funderar.
Åh, så... kom min käresta med den som present! :) Nu är den i rotationen och mycket omtyckt. Så lämplig i fickan. Fortfarande sitter delarna ihop efter olika bad, men piprensare löper lätt rakt igenom! Jag är OK med det.


Så går bilturerna via Bjurholms "Lilla Skafferiet", för ännu humant prissatt Caravelle åt min bäste gamle stuggranne. Sommaren regnade bort, lite svenskare och kyligare än vanligt? Hela tiden övertalande oss, att vi slipper då krig och riktiga naturkatastrofer ännu! Även om vindkraftverken både är o-önskade, högljudda och fula utanför egna fönstret! Vi hade ju redan fördämningarna och hyggena?

Nu tas nya tag, för att lura sig själv framåt. Billiga cykeldelar från nätet. Kaffe förblir ett mentalt måste, för välbefinnandet. Pipan kanske får vila lite oftare, men finns där att njuta av ändå! Smeka sidorna, stoppa ner näsan i? Provsuga och lyssna på hur den andas.. Snart blir det finväder igen! Då skall det puffas.

Det har blivit dags att förnya prenumerationen. Har varit mysigt, att blicka tillbaka, på hur det brukade vara. Vilket gemyt som ryms i ett litet huvud ändå?"

*Rökringar är registrerad som officiell tidskrift och finns på universitets-biblioteken, sedan 1997.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar