lördag 10 januari 2015

En underskattad Rörstrand?


"Rörstrand, X14", står det under muggarna.
Mormor hade mjölkaffär och ett litet apotek i Nyåker, på 50-talet. Då togs det hem mjukost i dessa förpackningar, inför jul. Vi tror att det kan ha varit Kavli?
 
Jag har sex muggar och fyra lock kvar.


Har inte sett många. Brukar vara 2:a sortering, udda och svårsålt!
Namn hittar jag inget på serien. Det brukar bara heta "hög, blå mugg".
Locket är drygt 8cm, rakt över. -Otroligt, att inte allt diskats bort av hammaren!

Det skulle vara roligt att få veta historien bakom denna te-mugg. Vad heter den, och vem designade? Var det jubileum?
Är det bara att den varit så osynlig, som gjort att priset ligger lågt? Rörstrand museum är kontaktat, för svar. 
Enligt Vintagebutiken: Motiv Västergötland. Konstnären heter Oscar Dahl och  var verksam på Lidköpings porslinsfabrik samt Rörstrands 1943-1966.

5 kommentarer:

  1. Kristina Johansson15 februari 2022 kl. 16:44

    Jag har bara en mugg o tre lock efter min farmor, kul att se den! (Har dock ingen aning om hur hon fick dem..)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att höra! Vi i familjen har verkligen tyckt om dessa. Mormor för Västergötland, och vi andra för motiven och blåfärgen. Dessutom så sköna att hålla om!

    SvaraRadera
  3. Jag har sju muggar och fyra små fat. Är väldigt glad för dom. De minner mig om min barndom. Vet någon om de är värdefulla?

    SvaraRadera
  4. Har fått 4st av min pappa som var mejerist.Där hade varit Stiltonost i dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt "Anpnym", med fler ostförpackningar som stannat inom egna familjen. (Också roligt att det här inlägget fortfarande läses!)

      Radera