lördag 19 januari 2013

En rondell kom till byn..

Under en period då jag hade hoppats på att finna en tvåbent livskamrat, fick jag rådet av en äldre gift man: "Köp en hund"!  Han sade inte så mycket mer, den gången. Det kom vid senare tillfällen. :) Lite drömmande.
Själv hade jag hunnit resonera bort hund ur mitt liv. Mina dåtida bekanta var stöpta med uppfattningen, att husdjur skall man inte ha. De tar tid.
Tydligen skall man inte ha med mig heller, att göra. Det tar tid? Här skulle inlägget möjligen kunna skifta över, till att gälla sniket utnyttjande av mitt cykelkunnande.. Men det tar vi till våren! Det är inte säsong än.

Hur som helst, fick jag chans till luftombyte ett år. Hamnade vårvintern 2000 i Lappland. Granne med björn och lo. Där om någon gång, skulle det väl passa att ha en hund, ändå? Såg en annons i Blänkar´n, om en fyra månaders blandras-kille.. Han var återtagen från första hemmet, och näst mest dominant i sin kull. (Borde ge mig lite att tampas med?)




Jag ringde upp, och fick veta att de skulle in på marknad, och att de kunde ta valpen med sig. Kul! Gör det.. De kom till min andra adress under det året, och Ajax som han då hette, välte mig på ända där på gräsmattan. Rätt upp på bröstkorgen och i ansiktet.. Glad!
-Det där ser ut att bli bra sa de, tog pengarna och gick på marknad... Jag hade blivit med fyra månaders valp. En salig blandning av border collie, jakt-labrador, karelsk björnhund och jämthund.  :)

En speedad liten sak!




Vi gick in till mig, blev bekanta. Tiden med kisse-springet minns jag inte ens! Han var rätt bra när han kom. Däremot hade han en överdos energi! Det skulle grävas och ätas hela tiden. (Han tömde campingbord, åt upp dubbla portioner torrfoder/ två rödingar/ 0.5 kg smör och början på en gäddskalle, samt grävde över husse på badstranden.) På eftermiddagen gick vi ut och kollade av marknaden, när människorna börjat bege sig hem. Han satte då i sig tre stora skrov! Mådde pellejöns på det.


Andra marknadsdagen, hittade jag igen en bekant till mig. Han är uppfinnare till denna vacuum-pump i kök. (Små manuella saker att skruva fast under överskåp. ) Där fastnade vi! Valpen drog ny publik, och fick grisöron från ståndet intill. Snabbt var vi ett samtalsämne på byn.. "Har ni sett den nya valpen?"




Det är alltså så man kommer in i en del mindre samhällen! En liten valp, och man blir inropad på kaffe.

-Någon med scanner, får gärna hjälpa mig föra in valp-foton, då de var före digitalkamerans tid hos mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar