onsdag 25 september 2013

Ekonomi, ett sådant trams!

P.g.a. att staten skulle ha in pengar till ett nedlagt försvar, fina herrar och ett nu avdankat kungahus spritt ut bland folk och nationer (olika hur man där behandlar sina släktingar som valt ofrälse), så bar det sig inte att bruka marken där man stod och levde. Det blev urbanisering, bolån på egendomslösa insatser, långväga transporter, köbildningar och trånga avlopps-system. Ett främlingskap och en rädsla inför varandra.
Modenycker skulle istället förena, eller automatiskt slå ut individer! Tekniken skulle ge oss mer tid, att vara ensamma på. Ha det bekvämt mellan hjärtinfarkterna! Stressade timmar på och efter arbetet, för de få som ännu har ett.


Miljö börjar man prata om sent. Inte för att den får påverka! Flyttar tillverkningen och de sista jobben utomlands, och ökar samtidigt konsumtionen och därmed utsläppen, för de nyvunna rikedomarna ur den flackande aktieportföljen hos de lyckligt lottade. Kineserna får det bättre, släpper ut mer på plats, skuldbeläggs. Allt medan vi i praktiken släpper ut tre gånger mer än en genomsnittskines, i.o.m. vår överkonsumtion!
Drömmer urbant om att krama den varg, som river tamdjuren för de redan utnyttjade norrlands-indianer, som bidragit med resurserna. Politiskt korrekt, slösar man befolkningens pengar på det som inte blir bättre. Tar istället hit problemen, som visat hur fredliga man kan vara. Glömmer allt man kämpat för. Lägger ned den välfärd som byggts upp.
Ja, jag har redan skrivit vad jag tycker om vindkraftverkens placering..

Idag är jag bara glad, att jag trots att gamlingarna berövats sin hörbara hemtelefon på kopparlina, så kan jag mobilt ännu nå min husgranne! (Om grann-ungarna bara slutar spela spel och se film on-line! Gör era läxor.. och slipp kosta ett extra studieår!) Så långt den tryggheten. Han hör ännu, de gånger han behöver ringa sjukvårdsupplysningen, i brist på lokal vårdcentral och ambulans..
Ber honom starta upp värmen i kåken min. Istället för att förlita mig på en sms-styrd reglering av värmepumpen. -Något som skulle krävt ett extra telefonkort. Han kan samtidigt tala om, ifall källaren står vattenfylld. Stänga av vattnet, tillkalla rörmokare. Utan att jag behövt köpa eget bredband dit med! Kommunen har inte råd att hjälpa byarna den beskattar. Skolor läggs ned, lyset släcks, företagarfamiljer flyttar.
När skall skall det bli tydligt, att städerna inte hjälper omgivningen? Att de istället tömmer den på resurser? Ökar beroendet, klyftorna, utanförskapet, den psykologiska misären. Saknaden av det som är naturligt för levande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar