tisdag 29 mars 2022

Nya tappar på plats


Det hann bli mulet och blåsa upp till snö, över veckoslutet. Ja redan på torsdag kväll kom blötsnön. Jeanette kikade förbi, med lammkorvar åt hunden.  Blev kvar, bl.a. för tur till pussel-butiken o Avion. Där fyndades sol-brillor till mitt tår-öga.

På lördag fick jag besök av moder, med hundprom, gnuss och Scrabble. Riktigt otäckt blåsigt ute! Snö i luften. Lämpat för filmkväll. John Wick, 3.


Slask-söndag ägnas åt att rikta grannens cykelhjul, innan den "riktiga" våren slår till. Upptäckte trist frost-sprängning i ramen.. Inget ägaren uppmärksammat själv.


Det kliar i fingrarna, när måndagen börjar.Efter kontakt med två pipmakare, väljer jag att själv byta min brutna tapp. Nålfilar inhandlas på Biltema, används tills det går att riva loss limresterna med hjälp av en borr. Bara att slipa in en ny tapp! Prövar med bambu,  till att börja med. Fuktproblem?


 -"Det är alltid ganska svårt att byta tapp",  var Hans triggande ord. 500kr skulle jobbet ha gått lös på. Nu tror jag mig om att försöka fler gånger! Kanske ett bitskadat munstycke?

-Som bonus, får jag mitt lilla pipöde publicerat i nästa nummer av Rökringar! Kanske kan där bli en liten, återkommande pysselhörna?
Som Tim Casey sa: "Vad bra att det löste sig! Nu funkar det igen. Allt gott."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar