tisdag 27 december 2022

24 graders skillnad, ett dygn

Söndagen, juldagen den 25:e.. Då fick mamma vara hos Bell och syrran. Är ändå så knepigt med helgtrafik, och dessutom var det rejält kallt! Minus tjugotvå grader, på kvällspromenaden. Det blev inte mycket utetid för Joffi. 


Jag med min dunderflunsa, hade tur att hitta igen en trilogi av GW Persson, spelad av Lassgård! Börjar med en Palmeutredning: En pilgrims död. Fortsatte med en känd stormning av öst-tysk ambassad: Den fjärde mannen. För att avrundas med ett olustigt sexmord på en flicka: Den döende detektiven. 

Sista filmen minns jag att jag sett bitvis, tidigare på TV. Tidsflätningen i och mellan filmerna är lite knepig? Annars värt att se!

Måndagen var röd, även på termometern! Plötsligt var snön vattenmättad och tung. Plus två grader, avstängda busslinjer längs isgatorna. Folk gör bäst, som stannar inne. Undan den hårda blåsten. Kanske unna sig en varm dusch, trots energipriser? Min mage är inte alls att lita på, där jag sitter försoffad framför spelfilmsversionen av Karl-Bertil Jonssons julafton.. Skitflunsa! Tur vi har film att se. Lorrygängets serie "Äntligen!" betas av, ett avsnitt per kväll. Inte jättekul, men historien håller en upptagen.


Fortfarande snöfall i morse, fast av torrare, kallt slag. Minus fyra var behändigt, när jag och hunden for efter bilen, innan ett prickfritt besök hos Bilprovningen. Kontrollanten var glad, att få se en så välbevarad Polo. Flertalet har hunnit vittra bort, efter 24 år.


Firades med rotmos, julkorv och ett extra grisöra. Återfärden blev tung och andfådd. Hoppas det inte förvärrar hälsan. Fnular på nya blinkers..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar