onsdag 31 juli 2013

Byte bränslepump

Skurit ut bagagerumsmattan från baksätet, och blottat service-luckan till tanken. Gömd under en halv hästväg grus!
Fnular på hur vi bäst sätter in nya, mindre bränslepumpen.. Normalt sett, när man lyfter på locket (Vissa familje-bussar saknar den åtkomsten helt!) till pumpen i en tank, då följer pumpen och nivågivaren med locket upp. (typ) Icke så, på en passat -88. 
Där har man lekt med alla olika sorters fastsättningar samtidigt: hullingar, bajonett, skruv och kläm.. Original pump ligger i en liten klunk-tank av gammal plast, istället för helt fritt. Ser ut ungefär som i en toa-stol! Helst hade jag bara skickat ner slang, och sugit upp soppan och tryckreglerat längre fram. Nu blev det en tryckpump nedsänkt, bytt el-skor, nya kabelklämmor och vedbods-fixerat med tre slitsade slangar. Startade direkt, efter att gamm-motorn fått nytt bränsle! Ylar så fint genom det öppna sportfiltret. He-he-he.. :D


Planerar köra tom tanken, och byta bränsle-filtret inunder bilen, senare. (Saknar "sne-fyrornas" mekaniska membran-pumpar mot motorn.. Enkelt! Ett billigt, synligt filter direkt på slangen. Inte dolt under en plåt under golvet, mitt i all smuts.)


Är dock nöjd med dagen. Jag hade ställt rätt diagnos, och planerat arbetet vettigt. Tjafset med att få lös pumpen, gick inte att läsa sig till i ngn. Haynes! Där visas bara var bränsleslangen börjar.. Eget arbete, sparade in en nota på 7000 kr hos folkvagn.

Eftermiddagen delades kyssar, kaffe och fruktsallad, med en god väninna i solhörnan. Innan det blev promenad med hundarna. En givande dag! Känns gott i kroppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar