tisdag 16 juli 2019

Titta på den fetknoppen!

Här står jag, (av-)lutad emot andra grånade gamla brädor. Helt platt och ointressant? En svensk "Bad-boy", eller badpojke som vi säger. Dagarna är fortsatt molniga och kalla, så att vi förblir hälsosamt albyl-vita! Alabaster, basta! Eller.. bastun är i.o.f.s. inte så smidig att komma åt. Det blir att frottera sig röd och grann, innan yllet åker ner över nyllet igen. För bada måste man! Det är ju sommar.

Kylan och det instabila vädret, utesluter målning utomhus. Det blir att skrapa lite mera på en källardörr istället. Femtiotalsfärgen, som aldrig torkade? Nu skall det bli ljust och fräscht igen! Ifall någon gammal rörmokare skulle trilla utför trappan?! Då vill man ju göra positivt intryck! Lagom till kvällsfikat, brakade det till i väderfronterna och det lät som en ordentlig åsk-knall i skorstenen. Inget mer.

På fredagen den tolfte, åkte ena stuggrannen hem. Vi ser aldrig mycket av honom, utan det är TV-fotboll och böcker som gäller. Total isolering. Själv tog jag vara på solglimten och gick till ett ödetorp med eternithus. Passade på att stänga gapande förrådsdörrar, efter nyfikna resenärer. Det går att stänga ute en del förfall! Fetknoppen har jag på min egen tomt.

Solhörnet var tillräckligt bra, för att ett korsord skulle hinna bli löst, före ny badomgång. En skönare sådan. Stranden rymmer en stor sandhög, inför byns gemensamma aktivitetshelg. Bygdegården skall få nya sittytor och bryggan en landgång, samt ny sand utskottad. Inte illa, för en så liten by. Att kunna hålla en badplats igång, inklusive badhytter och flera dass.

Söndag regnade bort, fram till det soliga tre-fikat! Nedre våning och källargolv våttorkades efter ett år? Med ett vatten som för blev renare, än en knapp månads uppehåll i stads-lya. Ändå har vi grusvägar och vedeldning här! Fråga inte varför människor mår dåligt i civilisationen. Denna helg dör också nio personer, när de är på väg upp med fallskärmsklubbens flygplan. Planet störtar till marken, i spinn. Haverikommissionen vill vänta med utförligare kommentarer.
Otäckt är det, och risken är stor att jag kände någon av dem. Pratat om fallskärmshoppning, med aktiva. Min stuggrannes yngste brors-son är en av de omkomna. Många här i byn är släkt med varandra, och träffas nu till helgen. Det har varit många hårda slag, de senaste åren. Ohälsa och död. Det märks på energin i byn.

Som enbart stugsittare, försöker jag fortfarande se de trivsamma inslagen. Tar mina kalla bad, uppskattar fikastunderna med andra. Ler åt den räv, som tittar på mig ifrån min entré-bro! Räven verkar ha svårt att skaffa sig mat. Smal och allt för nära inpå människor! I övrigt rör den sig fint. Ingen hälta, och ingen skabb. Hundens vattenskål plockas ändå in. Onödigt att dra på sig ohyra.

Idag har jag varit och grävt upp Brandliljor, till min renoverade gårdsgrind! Vad många lokalt har kallat för Kejsarkrona eller "Kejsarlilja", heter alltså Brandlilja enl. böckerna. (Kejsarkrona finns, men ser helt annorlunda ut!) Jag tycker nog att Brandliljan ser nog så pampig ut? Skulle platsa fint, i en riktigt dyr bukett!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar