tisdag 9 juli 2019

Vad gör man ensam i kylan? Ta det kallt..

Förtvivla icke, du frusna människa! Det lovas värme, vad dag som helst.. snart så. Det har varit segt mycket blåst och låga temperaturer, ett tag nu. Så pass att grannar blivit osynliga. Det är ingen riktig fart på gräset ens. Mellansverige hade inte haft så sval juli, på fyrtio år ungefär?
Många låter blommorna få stå kvar,och mata vildbin och humlor. Vilket är positivt! På min tomt är det nu blåklockor, klöver och kattfot överallt. I dungen syns fler färger, sedan tallarna togs bort. Inte så kul, allt som breder ut sig! Det tenderar att ta över, där liljekonvaljen är tänkt att få stå ostört.
Jag klippte merparten av gräsmattan den tredje juli, och nu är det hög tid igen. Åtminstone fläckvis. Annars har jag snart en träd-djungel bakom granen! Min enda och frodiga buske har ansats, efter utblomning. Den skall dock tas ned helt i höst. Börjar bli tomt i mitten.

Torsdagen bjöd någon solstråle, och genast poppade grannen ut. Timret har legat länge nog och väntat. Ved-klyven som gick sönder och vädret som strejkat. Snart hade han dock i ivern kört fast sin fyrhjuling, uppe på en stubbe. Vad gör man då? Jo, självklart tar man nya Passaten och kör ut på åkern, i högt blött gräs och utan sikt. Ett spännande tilltag, för att kunna winscha sig loss, och lasta veden ånyo. Det gick vägen, trots alla elektriska moderniteter. Jag fick köra hem bilen efteråt, genom samma åker.

Somrarna brukar vara tv-fattiga, men vi har haft tur i regnet! Man ger oss premiär på the Little Drummergirl, med Skarsgård, samt en ny version av Poirot och ABC-morden. Snabbt recenserat, så upplevde jag Drummergirl som seg, obehaglig och med för sliskigt romans-slut. Den handlar om terrorn mellan Israel och Palestina på 70-talet. Det finns inget att romantisera!?Med ABC-morden och Poirot, är jag fortfarande helt nöjd med Suchet i hans tretton säsongers tolkning av Poirot-figuren! Varken Depp eller andra behöver försöka, på många år än. Att dessutom ikläda Hercule en skrynklig rock, och grått felaktigt skägg, det är bara så fel! Att solka ned snobben? Att dessutom döda Japp... nej, det är för mycket! Mördaren är för ung, för sin roll. TV-avsnittets karaktär var lysande!

Så långt om skärmtittandet. Får jag alls något vettigt gjort i år? Kroppen och orken är inte på hugg. Färg kräver 15 graders värme. Har dock blivit ett irriterat försök, med en till hälften skrapad källardörr! Det var nästan varmare i källaren, än ute i solhörnan. Åsele hörs ha haft två grader, någon natt. Det syns vita gäss på vågorna. Med de förutsättningarna, kan man förstå att sjö-badet inte blir någon direkt njutning? Kändes som tolv grader i bästa fall. Blåsten kyler av husväggarna, så ylletröjan knappt kommer av på hela veckan.

Men vi hyser hopp. Ikväll har det varit vackert soligt. Gräsklippare hörs åter i grannskapet. I morgon (idag fast senare), då är jag stark!
Blågullet får passa sig noga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar