måndag 22 juli 2019

Ladusvalor mot Tornfalkar, i värmen

Varit en social vecka, då marknad inneburit hemvändardagar för många. Stugor och badstrand har varit välfyllda. Många nya ansikten på besök. Den sjuttonde var inte så varm. Tolv grader och fem millimeter regn, men det tog sig på eftermiddagen. Blev verkligen vackert, med spegelblank sjö. Båten på land.
Morgonen efteråt är höljd i tjock, höstlik dimma. Daggen får blåsas bort, innan hela gräsmattan klipps. Vågar inte ta för snävt, efter förra årets torka. Själv klämmer jag in alla de bad jag törs mig på. En ren lyx! Inga badgäst-parasiter här, ute i obygden.

Regnmätaren innehöll åtta millimeter regn på morgonen, den nittonde. Gräset ser fantastiskt ut! Klippt och glänsande. Den sjätte och sista filtetran öppnas och matmenyn blir mera strategisk, för enkel inpackning nästa vända! Svalorna är igång ännu, och de lämnar sina spår längs väggarna. Efter trefika med grannen, blir det svettig hjortronjakt på högre höjd, utan framgång. Thailändarna har redan ryckt upp karten, med plant och allt! Kvar är tomma plastförpackningar och skräp. Mitt bland jungfru Marie nycklar!

De här tre sista dygnen har varit ovant mäktosamma, varma. Sjön håller 22 grader och badplatsen rymmer knappt bilarna som besöker. Vi är glada för den vind som ligger på, över området.
P.g.a. tidsbegränsning och blåst, påbörjas ingen målning ute. Dörren i källaren får sina två strykningar, innan ny titt på gröna lingon, torra blåbär och obefintliga snattren. En skön cykeltur till det vanliga vindskyddet. På vägen hem överraskar synen av Kråkslottet, som piffas med färg! Detta efter årtionden, utan besök eller omvårdnad. Skulle betyda så mycket, ifall det åter kunde få se bra ut! Ett fräscht ansikte ut mot vägen. Vet inte om det är försäljning på G? Många skiften just nu i byn.

Från utegruppen kan vi följa hur svalor attackflyger emot fem tornfalkar (Tre hungriga, högljudda barn och deras vuxna rov-experter). Ser kul ut, när ungarna försöker sig på att klättra uppför tallar, likt hackspettar. De har inte rätt fot, eller kropp för det, utan liknar mest trädkramare, med sina utbredda vingar. Jag är rädd att de skall förstöra stjärtfjädrarna, och bli odugliga att manövrera.
Ny utflykt med grannen på högre höjder, gav (efter mycket slit) en mycket liten påse hjortron till frysen. Det får räcka för i år. Idag är det solvarmt, jag är eftertrött och skuggan håller 22 grader utan ansträngning. Nedanför målas det på ladugård, medan vi njuter kaffe, glass, äppelkaka och whisky under parasollet. Jag skall visst lära mig att njuta, av det jag har. Inte stressa upp mig, över vad jag borde. Sjukpensionerad. Den balansen är inte så lätt, än. Jag vill fortfarande mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar