söndag 11 oktober 2020

Ett religiöst vrak

 Vad skall jag hädanefter fylla mitt liv med? Jag sågs ner på, för att jag studerade med så'nt allvar. Om sådant jag ville bli. Jag sågs ner på, p.g.a. mina föräldrars misslyckanden. I vad än de fick gjort. Jag sågs ner på, p.g.a. min systers val i livet. Allt som hon inte bor't. Jag sågs ner på, p.g.a. att jag bara var pionjär. Nu ser jag ner på mig själv, för att jag inte längre orkar. 

Man säger till mig i korthet: Ryck upp dig! Gift dig och skaffa ett liv! Du behöver vara lycklig och ha det bra.


Jag är verkstaden man går till för att få något gjort, och som man lämnar för att ha det trevligt. Så har det varit och så tycks det förbli. År ut och år in. Världen må va' stor, men urvalet människor litet. Var och en är sig själv närmast, innerst inne. "Ingen är viktigare i ditt liv, än Du." Det kan så vara, men borde inte. Allt blir så tomt.

Tänk, att få känna när man duger. Kunna ge, vad som uppskattas. Se reaktionen och känna värmen. En kram nu och då. Det skulle inte skada. Istället köper man vänskapen, i form av ett djur! Söker lyckan och tryggheten, i det materiella och karriären. Vi har inte tid, för vi lever. Här och nu!

I väntan på vad som skall komma, var är du?

-Sammanfattade tillvaron redan 2001.  Egna val hade varit för egoistiskt. Önskar att jag varit lika naiv och godtrogen, som huvudkaraktären i "Peel"..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar