tisdag 18 mars 2014

En snorig gemenskap

Söndagen blev långt trevligare än förväntat. Alla har vi ont i halsen nu, och känner oss bedrövliga?
Blir inte direkt roligare för att vi isolerar oss. Så istället träffades jag och D för att laga pizza hos mig, och se ett par filmer tillsammans. Ugnen skötte sig bra! Inga förstörda råvaror. Blev en enkel skapelse, med Västerbottens-ost, svarta oliver, krossade tomater, basilika, salt och korv! Testade ett bulgariskt Syrah-vin till det. Riktigt hyfsat! (Soli, 2012) Vackert mörkt rött, mot lila.


Filmvalen föll på "Round Ireland with a fridge", och "A dog year". Mysiga, okomplicerade må-bra-filmer!
Lite humoristiska i vardagen. (Nästa gång, lutar det åt "The Intouchables")

Då vi hann få ett fint lager nysnö i helgen, så var det trevligt att få lyfta ut hennes rengjorda cykel för provtur. Såg bra ut! Att då även få höra de glada utropen, då hon bit för bit upptäckte de nya delarna, kändes fantastiskt bra. Uppskattande upptäcks-kommentarer, som jag inte brukar få höra från genomsnittsanvändare. Om funktion hos de ergonomiska handtagen, luftkamrarna hos däcken, tryggheten med reflex, de tjusiga sportpedalerna, det fult trasiga låset som hon själv också velat få bort.. ändrad vikt i.o.m. däckbytet. Sadelvinklar. En människa med sinne för detaljer!  Mumma :)  -Vad är detta för pärla jag mött?

Vi hann senare ta en sväng in på lokalradion. Mitt mellan Swahilin och Portugisiskan. Där var en charmigt spontan oreda, i vad som svenskt skulle ha varit nervös ordning. D har själv hållit en sändning, och nu hjälps man åt, att med korta varsel få dit andra språkrepresentanter! Vi pratar inte om en veckas förberedelse här..  (För en hel timmes sändning!) Snart kanske det blir struktur, men det har sin charm som det nu är. En skön känsla. Lite 60-tals student-kollektiv!


En varm bild håller på att växa fram. Jag befinner mig i ett sammanhang, som jag själv inte skulle ha varit förmögen att skapa. Till det är jag allt för stelbent.

Så rundade vi av dygnet, med en privat vernissage hos henne. Rena, glada oljemålningar, över ett vinterklätt Norrland i Afrikanska färger! En ensam cykelhjuls-installation, mot ena väggen. -Jag är hemma!
Än hänger SAIK med i SHL! Vinst mot HV71..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar