lördag 1 mars 2014

Happy, happy! :)

Blev en härlig fredagskväll. D hade köpt ett spanskt rioja, som hon ville få dela med mig. Jag ordnade med ost och röda druvor till vinet, samt torsk till magen! Fick bli potatis och wook-grönsaker som bädd till fisken.
Vart går-kvällen for, vet jag inte? Vi bara trivdes så bra. Tiden forsade iväg! Höll nästan på att missa fisken där den låg och gottade till sig.
Idag sker det mesta tänkandet på engelska igen, då det är det språket som gäller från period till annan. Hennes rötter finns både i Bulgarien och Sudan, plus att hon har mycket tid utomlands. Samlar utbildningar inom hälsa. Hennes far var läkare på det stora sjukhuset i Sudan. (Ja, där kuppförsök nyligen gjorts och USA evakuerat "alla" amerikaner), och många i släkten är läkare. Skärpt kvinna, så samtalsämnen saknades inte! :D

Energisk och glad som hon verkar, kan jag ändå märka en försiktighet och en viss oro i botten. Att ha bott på så många platser, ha släkten utspridd (delvis under krigshot, delvis under bekymmersamma förhållanden)
- det finns där. Jag vill ogärna använda ordet avund, då det känns för grovt, men ändå märks det att hon "avundas" mig den stabilitet jag haft geografiskt? En stor del av min släkt har alltid funnits här "uppe". En påminnelse för mig! Att kunna se även det händelsefria positivt.. En identitet i sammanhanget.
-Något min mormor aldrig riktigt hann känna. Flyttad från USA, till ett land långt borta. Till Sverige, där människorna är dumma och luktar illa.

Då det var så pass milt ute i går, och fredag kväll, så ville jag inte att D skulle behöva gå hem ensam i mörkret. (Hon är för nätt.) Idag känns den biten ännu bättre! Vi hamnade nämligen mitt i nyheterna för morgon-sändningen. Ett par 18-års gäng som bråkat med varandra. En killes näsa träffade en vinflaska i hög fart, så att blodvite uppstod. En baggis, när man tänker på vad som krävs för nyhetsvärde på annat håll.

Vi fick nöjet att se både en ny-blank polisbil och en modern ambulans i utryckning. Svensk kriminal-action live! Avrundade kvällen gentlemannamässigt, med kyssar vid porten och e-brev när jag kom hem. ;)

I morse (lunch-tid) vaknande vi samtidigt, på var sitt håll. Båda glada till sinnes! :) Känns hoppfullt igen.
Jycken har fått leka av sig med Billbo, Rex och medföljande norrbottenspets. Hann träffa Edith och verbale Vito också! Fick en ny godisboll att rulla in under soffan..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar