söndag 9 februari 2020

Vintern reas ut, innan den tagit slut.

Det är bra när man hunnit tänka igenom vad det är man har användning för, innan reorna slår till! Så som vintrarna ser ut nu för tiden, måste vi kanske tänka om när det gäller antalet vinterplagg.


Det räcker inte med en yllerock, vadmalbyxor och läderkängor i blötan..
På måndagen kom det hem tre par extra broddar från Jula, till en kostnad av 150 kronor.
För den summan vid fel tid och i fina butiken, fås bara ett par. Vad mer kan jag behöva? Två gånger med Irrit är tillräckligt, varför nya slalomglasögon inte är lyx efter 30 år? Nya Oakley nedsatta från 740 till 299 kr blir bra. Då fick det följa med en blå snöspade till bilskuffen också, nedsatt ett par hundra. Ganska kul att bara kunna ta sig tid att prova runt i butiker, mitt i veckan. Mycket är oförsvarligt dyrt och asiatiskt litet. Mina tummar hade inget utrymme i de flesta handskparen. Jag får vara glad för de Hestra jag redan har, från gymnasietiden! Välvårdade och med nya innervantar.

Även denna vecka går vi från minus femton grader, till några plus och ny halka. Dagen på sjöisen känns osannolik efteråt. Hände den verkligen? Hann jag dessutom frosta ur frysen, innan det blev för varmt ute? Jo, men det var nära att missas! Frysväskan fick hänga ut genom fönstret, medan varmvatten skyndade på avsmältningen i frysen. Det mesta i matväg var tömt innan, utifall vädret inte skulle ha lämpat sig.

Vid Tobleronehusen på Ersboda eldas bilar på parkeringen. Kirk Douglas dog vid 103 års ålder, och Ola Magnell vid 74 år.
Fem månader efter det misstänkta chicken-racet i Kramfors, ligger ena tjejen ännu medvetslös. Hon var 16 år! Vilken start på livet.. Stackars anhöriga. Så fort det blir fel, och så länge det kan hålla i sig.

Ovan vid kylan, passar jag på att röja undan vecko-disk och golvtork. Provar att byta batterier på min och morfars Certinor. Hans gick bra att få igång, och den åker vidare till min syster. Min nittiotals-klocka hoppade dock bara till en stund, innan den åter stod stilla. Tveksamt om det är värt ett besök hos urmakaren? Märkes-ur till trots. Jag har min kinetiska Seiko, vid sidan om mobiltelefonen!

Idag har det också storhandlats, hem till garderoben. Jag är lite chockad själv! Gore-tex handskar, nedsatta 450 kr.
Har heller aldrig köpt så dyra vinterjackor innan. Rabatten hamnade på 4000 kronor! Med tanke på de ostadiga vintrarna, fick det bli två. En Helly Hansen "Dubliner" parkas, och en Haglöfs "Belay" dunjacka. Då kan jag äntligen slänga min nedärvda, genomsläppliga Peak Performance från okänt årtionde, samt återföra allvädersjackan till stugan igen. Roligt att se fin ut i stan!
-Jag är nog högfärdig ändå?

Hunden lämnade jag hemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar