onsdag 3 juni 2020

Premiärbad, åska och ström i kåken

Veterandagen (Jeanettes namnsdag) den 29:e maj startade klockan sex, då hade vi en trana spatserande på tomtgränsen och en illersnabb elektriker i huset. Före lunch! Nya frysen var redan igång och flyttad in i, om strömmen skulle ha blivit borta ett tag..
Jag måste ge Varpsjö El en stor elloge, för deras serviceinriktade inställning och härliga sätt. Vi är som tidigare berättats, inte så bortskämda med bra Åsele-företagare. Tommy utgör dock ett sunt undantag! Vilken energi det var på honom! Nästan så man kan tro att han själv går på el? Snabbt på plats och kvickt felsökt. Det brukar kunna vara enkelt också, i stugorna på våren.
Nu hade jag redan lokaliserat en möjlig felkälla, och efter att ha fått en garanterat hel säkring, flöt det snart på igen.
Det blir ingen fler termostatstyrd el-kontakt från Clahs Olssson! Där var kortslutning.

När jag ändå anlitat elektriker, fick han kolla upp taklampan i hallen, och ansluta den brytaren. Så nu äntligen, efter åtta år, lyser det i morfars kaffeburk! Luftvärmepumpen var också så välkommen, med sin sköna värme.

När vi ändå är inne på släkten, författas en namnsdagshälsning på vykort till mammas kusin Solveig. Det råder febril aktivitet i byn, under pingst. Förhoppningsvis kan Postnord klara av att frakta hela kortet till henne, men det är inte alls säkert. Påsk-kortet har vi inte hört mer av, efter att det blev postat! Trots dyra porton.

Inför parkering på uteplats, har jag gett mig på att solfilma bakrutorna på bilen. Skön solvärme i plåtgaraget..
Blir väl inte helnöjd, men får nog leva med resultatet ändå. Man vill både skydda inredningen och kunna se ut? Valde en mörk film, inte supermörk.

Jeanette överraskade både moder och mig, med att vilja komma på besök i stugan! Knappt någon har gjort det, på åtta år.. (Förutom min tidigare namne..) Så hon lastade bilen och satte iväg genast på måndag-morgonen och hann fram på förmiddagen, före lunch. Det blev både mat, fika, promenader och prat med repris! Bra stämning och tur med solsken. Inte vill man avbryta det? Sådan tur, att jag har nya gästsängar. Sköna är de dessutom!!

Glada och utvilade mötte vi en ännu soligare dag, med 27 grader rapporterade i Älvsbyn. Vi hade 24 grader på kvällen. Den första juni tar vi således premiärdoppet, här i Lappland! Vi huttrar inte ens, utan kan lugnt stå och lufttorka efteråt. Mysigt! Två fina dagar tillsammans, innan hemfärd för hennes del, och åska med en sekunds utrymme till dunder för vår del! Riktigt så det kändes under fötterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar