torsdag 28 maj 2020

Ny frys till strömlös stuga

Efter alla försök att få mig en frys till huset, blev det ändå att hyra Renault-skåpbil för halva kostnaden hos Rentawreck och hämta upp frysen billigare, hos Tretti.se. Mycket snabbare än "Godot Express".. Grannen kom springande, så snart bildörrarna ställdes upp! Bärhjälp, spontant och på plats! Så borde det alltid vara. Han var pratsjuk och bjöd över mig på kaffe, medan frysen rann till sig i sina vätskor. Dess värre räckte inte den tiden, utan jag fick åka hem undrande.. Till råga på allt, blev jag varse om elfel på den grupp som förser luftvärmepumpen med ström! Chock..

Nåja, det gör jag inget åt själv. In till stan, betala räkningar och försöka engagera någon behörig elektriker som kan ha tid? Valet stannar på Varpsjö El. En trevlig karl, som man brukar anlita i byn annars också.

Bättre till mods efter det, måste man väl kunna unna sig att leva också? Jag tycker det. En date i rådhusparken, med glassbägare och kaffe i solskenet, blev trevligt! Många som delade den idén för övrigt.
Lördag kom och mobilen samt skafferiet fylldes på, innan lekcykeln på väggen fick sig ny länk efter kedjebrott. Minns bara fina dagar, när jag försöker tänka efter? Soligt och skönt. Bunkrade säkringar och lysfotogen till stugan, då jag inte visste om spisen hade el? Tursamt nog, så har vi dock el både till spis, frys och tv-rum! Det är ganska bra för ett "semester-tält" ändå..

Vi kom upp på onsdagen, och kunde snart flytta över vårt frysta matlager, till nya frysen. Den går så fint så! Vi är dock förbluffade, över hur rymlig den lilla frysen varit! Plastlådor äter upp mycket volym, i sin smidighet..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar