torsdag 13 januari 2022

Minus 25, eller plus tre?

 Temperaturen svajar kraftigt över dygnen. En söndag med både nio och femton minusgrader lämpade sig väl, för att rengöra de cyklar som redan stod på golvet. Var väl främst att dra trasan ett varv runt hjulen. 😛 Lekcykeln var redan så fin, efter däckbyte. Har bara gått genom snö därefter.

På måndag söktes baklyse till moders sommarhoj. Var kusligt tomt på "min" verkstad, öst på stan. Blev dock lunch hos henne efteråt. Sköna fem minus, hann bli minus 25 över natten.


Tisdag bjöd på en minus och cykeltur "By Bike". Där fanns baklyset jag sökte. CC50mm, och jag slapp byta pakethållare på en cykel! Behåller utseendet något.. Grått och tilltagande blåst, leder till snö!

Vart den snön for vet jag inte? På onsdag var det plus tre grader, när det åter cyklades ner till Stora Birk. P-skylten för VW fanns att hämta ut på OKQ8. Väl inslagen och i nyskick! På vägen hem tittade jag förbi cancerdrabbade bekanta. Forcerat pratande i munnen, på varandra.  Stannade inte kvar så länge.. Nästa gång jag tittade ut genom fönstret, regnade det! Rapporter om halka dröjde inte lång stund. Fram med broddar.


Väldigt många pratar om den haltande vården. Hur frånvaron ökat, och att man inte får komma fram. Jag skall försöka få tag på "ögon"! Rinnandet  vill inte upphöra? Jag är glad att vi varit ute,  ändå. Fått träffa bekanta från hundgemenskapen, och uppdaterat oss med både Trulls husse, och Camilla. Märkligt hur vi lärt känna varandra! Vi är inslipade att kunna samexistera. Trots att vi inte nöter på varandra. Tänk om de nya åtminstone kunde sop-sortera och hålla käften!

Idag slaskar det, så jag har kunnat tömma brogaller och lägga det till rätta igen. Blev handlat hem bra mat från Ica, men däremot blir världen utan piprensare framöver! De finns inte kvar i dagligvaruhandeln. Får hoppas att tobakshamdeln för mer än travbongar? Kanske inte blir Crown av Poul Winslöw, men tobak och underhåll borde finnas.


Det får vara morgondagens strävan. Lär fortfarande ligga kvar på noll grader, skönt cykelväder. Om inte blåsten förstör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar