tisdag 20 juni 2023

Från 18 och uppåt

Aptit och sömn ruckas med högre temperaturer. Källarhunden kommer upp för tidigt morgonpink vid femtiden.. Vi försöker hålla oss till att göra morgon vid sju, med fiaspel efter frukost. Klipper undan sista gräset, innan hettan slagit till. Jo, jag vet... Det är dumt att klippa nu. Måste ändå göras, om jag blir borta lite längre! Kattfötter, blåklocka och rödklöver sparas ändå.

Våra hembakade rulltårtor håller på att bli en riktigt smidig industri! Lossnar så lätt från smörpapper, och blir lyckade i brödet. ICA's basic jordgubbssylt fungerar också, över förväntan bra som fyllning. Runes Eva tyckte också det, då hon var över på trekaffe.
Bortsett från ett rikligt insektsliv och fågelsång, är det ovanligt stilla i byn, denna sommar. Jag har oro i kroppen, där jag stampar genom tillvaron. Två gårdar är uppgrävda för avlopp..  Ungdomar har vuxit upp, till arbete kanske? De hörs mindre! Själva gör vi en inventering i vårt matförråd, i tjugosju graders innetemperatur.. medan korta små brandliljor kämpar sig upp i dungen.! 

På tisdag är  förmiddagen mulen och skön. Hunden rör sig piggare utomhus, och folk drar igång villapannor för varmvatten, och gamla dieseltraktorer för arbetsinsatser. -Verkligen "aromatiskt".. 
Hos oss töms sopor och tvätt, inför hemfärd.  Tandläkare och en inrökt pipa väntar. Inget från pipklubben.  Förhoppningsvis kan jag ladda om mentalt, med varmbad och lite lättsamma grannar? Behöver peppas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar