lördag 2 maj 2020

Varken brasa eller tåg i år

Torsdag var det Valborgsmässoafton, blev jag påmind om sent om sider. Vi har dock vaggats in i sådan social distansiering, att vi i flertalet fall inte ens tänkt på majbrasor eller någon fest-stämning längre. Kändes lite konstigt, att inte bli väckt av något trummeli-trummande utanför fönstret den första maj! Hem kom det fler delar av Karl Holmbergs kryddställ, i teak. Saknar möjligen en senapsburk, till mina tre ströare? Socker, salt och vitpeppar är iordning-gjorda. 100:- per del.
Nu behövde inte jag vara så ledsen för isoleringen, särskilt länge. Jag fick nämligen besök och stickade sockar av Jeanette, på Valborg. Skänkte extra glädje, då de hade samma färg som mormors gigantiska stickemössa! Den som gärna föll ner över ögonen.. gav volym åt vilket avskalat huvud som helst! Dessa sockar är däremot på gränsen till korta. Hälen får åka fram en bit, under foten. En välkomen present ändå, inför stugstart och vårkyliga golv.

Fredagen var röd och småsömnig i regnet. Inte mycket mer att orda om. En skön dag, trots vätan! Hoppas att man passar på att sopa, innan det blir så dammigt?

Idag är det helg på riktigt. En lördag kan också vara regngrå. En snabb titt på nätet, visar att XXL har erbjudande på en 554g 8x32 kikare. -Mamma och jag har ofta sagt att "nu skulle vi ha haft en kikare", men så har det inte hänt mer. Idag fick den bli Min present, till Henne! Väl unnat, med skärpt kustbevakning.. Blir roligt att ha vid matbordet, när Mickel eller främmande fågel tittar förbi! Den där fjällugglan som strök över axeln, för att sedan posera i trädet framför. Skall vi få se en repris på den? Hoppas det.
Jag är nöjd med köpet, så här långt. Det finns kikare för 5000 kr, men även de har 8x32 och är fyllda med kvävgas. Justering på högerögat, samt för snedsparkade ansikten.. Vi skall förmodligen ändå inte jaga om nätterna? Ljuskänsligheten räcker därmed till för oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar