söndag 13 september 2020

Tiden kommer ej åter


Det var rörande, att se engagemanget och hoppfullheten som visades under babyshower-kvällen. Man hoppas så mycket, för unga par och nya liv.. En frisk önskan.

Morgonen efteråt startade med räkmackor och nya rosor på bordet. Frukosten fick ta sin tid, medan museet hann öppna. Det var länge sedan, som någon av oss besökte det senast!  Jag tror att jag gick i gymnasiet, sist jag var in?  2014 gick jag utanför båtmuseet, med Deliana..


Mycket har ändrats. Den gamla bilen i entre'n var borta, liksom miniatyren av Umeå! Den senare hade jag gärna sett restaurerad. Av nostalgi-skäl. Den fanns där, när jag var både fem och arton år! Revs för åtminstone 15 år sedan? Små barn stod på tå och kikade, när längre barn skötte damm-luckan.. 

Nu var hallarna fler, tommare och tillät mer lek med föremålen. Fika i valfritt retro-år.

Barndomens "Minimus" bedrivs fortfarande. Det kändes positivt! Där kunde vi lämna historien, och fortsätta med vårt hemmavid! Kryddig korv, potatissallad och bra film. Fredagen bjöd på enkel stugtömd frukost, före återfärd till utkyld stuga i regn. 

Lämpligt att börja med inventering, på vad mat som lämnats kvar? Det länsades ju ganska slarvigt, helt tyst. Därför står sylten där fortfarande, i matkällaren.. 

Rune kom över och pratade bort en lång stund, vilket kändes skönt! Halebop missköter sms-trafiken igen. Ger tid över till lämnad disk, grusgång och kringblåst båt. Gräset har i stort sett stannat av. Bara några tjockare fläckar att klippa.

Idag rensades det i vinbärsbuskar och grepades mer grusgång. Var närmast storm runt omkring. Jägarna har packat ihop, och lämnat byn. Nya gäng i oktober igen.. Syrran som ringer, rastlös och pratsugen. Trevligt! 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar