onsdag 5 juli 2023

Kylig juli-stuga

Skall man idas tycka synd om dem, som jobbat och sett fram emot skön helg? Dessa varma soldagar som sugit musten ur oss, byts ut mot kyla lagom inför helgen! Länge osynliga Rebecka visar sig på morgonrundan. Glad för den drägliga temperaturen! Om inte kroppen trivs, så vaknar i.a.f. huvuden till liv!

Jag tjuvlånar grannens dåligt låsta mtb ett tag till, för justering av framväxlar. Roligt att ha något och fingra på. Lagom till sovdags, störs friden av ett gäng skäggiga unga män. De har bestämt att alla nu skall njuta av deras emirat-musik och kassa grillteknik under lövkronorna på gräsmattan.. Direkt utanför balkonger och ventilation. De behöver inte betala någon bilparkering heller, utan står samlade intill entréer!  Bara att elda upp.  Vi andra söker oss till bunkrar.

På söndagen hade man kanske kunnat njuta av en cykeltur, men det blev inget med det. Måste kunna vara chaufför, när jag skall köra till stugan på måndag. Istället hämtas det hem fil och mjölk. Pratar med trapphusgrannar, innan ännu en förstörd nattsömn! P.g.a. samma jävla gnölskägg! "Den vita stadsdelen" har förkolnat, mellan Haschboda och Åhlijdhjem! Vi blev själva hemlösa, där vi bott. Felanmälningar på den miljöproblematiken, rivs direkt! Vi har bara att fly, till våra sommarställen. Om de inte plundrats eller bränts ner..


Efter värmen som torkade färg på penseln, blöter nu regnet ner underlag. Jag har att kämpa med 1.5 vecka långt gräs och blomster. Innan valet snart faller på att byta hjul, däck och slang framtill på moders stugcykel. Den blir bara fräschare med tiden!

Samen var över på tisdag, och lånade vår gamla hushållsassistent. Förargligt nog brann någon kondensator upp? Två hastigheter strejkade, och på tredje bildades rök efter en knall! Tveksamt att det blir lönt att renovera? Jag har inte sådana kompisar.. eller ens behovet av en assistent!  Tolv grader och regn, då passar det fint att byta däck och slang även baktill. Klart för bärsäsongen, och jag kan klippa vidare bakom granen.


I morse ville det fortfarande regna lite.. men det går inte att låta bli den yviga grönskan vid garaget! Dräpande tungt att tugga sig genom.. Rune har inte varit på fötter, sedan jag for in till stan. Han har blivit skrämmande mager i ansiktet, men fått börja träna med rullator. Ovant och säkerligen frustrerande! Allt strular samma sommar  för honom? Frys, klippar-batteri, bil och hälsan. Själv piggnar jag till, efter ännu ett svalt sjöbad. Ensam på stranden. Annat är inte att tänka på. Jag skall förbli utsatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar