torsdag 30 november 2023

Snökamp

"Vi" hann massera upp högersidan av ryggen i söndags, när mamma kom förbi. Spelade spel och prövade årets tomteglass från SIA. "Chokladask" anger tonen.. (Jag saknar ändå den tidigare varianten med marsipan-gris.)
Garagehyran är betald, och snön den vräääker ner!


På måndag sov jag ut länge, skön i kroppen. Myzan fick sin lunchpromenad och snön fortsatte komma. Bussar kör ner i dikena, på 40-sträckorna! Borta är allt som var norrländsk heder och vett. Tjurskallar sitter och spinner lite var stans.. Själva promenerar vi.


Tog det lugnare på tisdag. Myzan så klart  men annars mest billig mat från kvartersbutikerna! En amaryllis till syrran. Mer snö åt alla och grannens nyckel till Gh. Tillsammans hjälps vi åt.

Onsdag hoppas jag utgjorde peaken för snöandet? Spadarna räcker inte till, åt alla som envisas med att köra fast runt gården.. Jag skippar cykeln, för att istället gå kors och tvärs genom stan! Svettigt var bara förnamnet. Vart tog alla gårdstraktorer vägen? Arbetslagen som möjliggjorde för de boende, att ta sig till sina jobb? Jag minns mitt 70-tal.. Hur vi barn fick hoppa upp i hytten  för att inte komma under skopan. Det fanns ett gemyt.

Jag hann ta mig till optikern och få ut mina läsglasögon. De känns bra! Synen hade hunnit förändras ganska mycket  på fem år. Nästa gång kanske det blir progressivt?

På hemvägen ses en nonchig och ovan hemtjänstchaufför  backa rakt av gatan och genom snövallen. Så enkelt det hade varit, ifall hon bara valt att sopa av bilen? Idioten fick fick sitta kvar där och reflektera ett tag. Sådana skall inte köra bland allmänheten!


Idag har jag grannhunden igen, och sedan blir det upphämtning av års-pipa! Ett litet rart 3.5mm trångborrat kvällspyssel. Värt närmare ett par tusen över disk.. I sitt polerade utförande. Kanske kan bli ett nytt inlägg, i Rökringar för februari?
Skyndar mig att publicera, för ännu en månad med 9 inlägg! Det här kan bli ett bra blogg-år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar