lördag 3 augusti 2024

Morfars sameromantik

Morfar Helge var väl mest en produkt av arbetsinvandrad vallon och jordbruks-svensk, men som född och uppvuxen i Gällivare var det antingen att gilla eller ogilla ursprungsbefolkningen. Han kom att trivas fint bland samer. Man hade god hjälp av varandra vintertid! Vi hade antagligen sluppit både morbror och egna liv, ifall inte samegrannar rott mormor över stora Lulevattnet när hon skulle föda. Själv låg morfar vid gränsen mot Finland och ryssarna. Man hade inte varit man, ifall man inte anmält sig som frivillig.


Som en motvikt till det grupptrycks-resonemanget, valde hans bror att leva ensam som trapper i sju år. Innan det hann komma någon inkallelse-order! Han hjälpte sin familj med kött och fisk, när det var ransonering. Själv fick han till bröd.. Vi misstänker att han kan ha kommit ihop sig med samer, angående fisket eller kanske rentav kött? -Han blev aldrig lika gillande  gentemot dem.

Jag önskar att Morfars bror Paul funnits närmare till hands. Han såg mig, medan det var morfar som kom och förstörde somrarna på vår tomt. Plockade bort friden. Nåja, av dem båda fick jag en egen positiv syn på naturliv. Paul var den som gav mig den första rödskaftade Mora-kniven (utan parerstång), när jag var sex år. En sådan måste man ha, när man skall fiska! Så valde vi ut ett par rönnar till metspön. (Sedan bar jag kniv, genom hela skoltiden. Ingen dog.)


Den kniv som finns efter morfar, fick han köpa förmånligt då han hamnat mitt i renskiljning. Först själv granskad med  stor skepsis, men strax godkänd efter berättelser hemifrån. Han samlade fler samiska föremål på en väggrya, och inte förrän efter hans död blev samekniven min. Ett begagnat arbetsredskap gjort av Johan Fankki,  med fodralet av Anders Fankki. Passformen varierar något med luftfuktighet, men det rätta klicket och bettet finns där än! Remmen skulle behöva bytas, ifall man respektlöst vill ha med sig den ut i skogen.. Till det finns dock billigare alternativ. Denna skall inte apporteras av hundar. Däremot är jag väldigt less på fyllefestarna i grannuppgången.. Deras musik och falsksång roar inte klockan fem i ett på morgonen! Securitas har verkligen ingen brådska.. då de uteblir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar