tisdag 5 februari 2013

Unna dig en cykelsemester!

Så många som drömmer. "Man borde ha...", om fotvandringar jorden runt, bergsklättringar, avlägsna öar och besök i Arktis eller Antarktis. Varför inte åtminstone börja lite närmare?

Jag har byggt cyklar, sedan jag var sex år. Mina föräldrar visste inte vad "curling" var. Skulle det orienteras, fick jag väl cykla ut till tävlingarna!
När det så blev fast arbete på beting, blev det tillfälle att cykla till/ i/ från och efter arbetet. Rensade skallen en period! Och drev ut mjölksyra ur städkroppen. Det höll på att bli 4000 mil ett år! Blev ingen övervikt, då heller..

När det senare blev sjukskrivning, och det hette att jag behövde röra på mig, så gjorde jag det.. Lite mindre! ;) Året runt dock. Bak-navet frös ihop, i minus trettio.. Man kommer in i en trall!
Hund införskaffades, och höll ett behagligt tempo för dagsturer. Med tiden växte min önskan åter, att komma längre. En kärra införskaffades åt hund och tält-packning. (Undvik Julas orangea kärror! De tål inte vintern, och har kort golv.) Nu slapp man tänka på att återvända direkt!

Jag vill tipsa om en enkel och trevlig färdrutt, för dig Umeå-bo som har en tålig hund på sidan om? Eller som bara vill cykla bekvämt i sommar. Det handlar inte om mer än tio mil, enkel väg. Fullt gör-bart på en skön dag, om rumpan är van! Några vattenflaskor och mat för ett dygn.

Spela roll vad stadsdel du bor på, vi badar vår väg fram i parkfontänerna och börjar gemensamt från Renmarks-torget! Bättrar på frukosten, med en riktigt stadig burgare och dryck. Njuter av värmen mellan stenhusen, och vaknar till. Glöm det där med nya, obekanta cykelkläder. Klipp av dina in-nötta byxor istället!

Så väljer jag att cykla förbi stadskyrkan, över till Teg och mot flyget till. Åker förbi långtids-parkeringen där, och viker ut på Obbola-vägen. Nu är det bara att sitta och veva ett tag! På vänster sida, har du återkommande nedfarter till älven. Om du behöver kyla hunden! Kika på husflottar?
Annars, pinna på..

När du börjar se en större bro efter att vägen kröker, har du på höger hand en väg över Degernäs. Normalt sett inte så trafikerad. Går en del lastbilar och bad-trafik dock! Det är en vacker omgivning, med åkerfält, naturskyddat fågelområde, jänke-bilar och hästhagar. När denna väg avbryts, och vi står vid en stop-skylt i en korsning, (Rätt fram har du Stöcksjö-badet!) då tar vi vänster, mot Strömbäck! Håller koll på högerkanten, så att vi inte missar den snirkliga Bussjövägen till Norrmjöle.

Här finns även Dragonudden naturist-bad (Om du helst slipper blöt packning?) med sandstrand och utedass. Följt av Norrmjöle havsbad och husvagns-camping (dricksvatten och toalett!) när Bussjövägen avslutats, och sedan tätt därefter en fiskesjö och utedass på höger sida igen.


Kolla innan, hur det är med vägsträckan Norrmjöle-Hörnefors! Det blev en tvist om underhållet och allmänt brukande.. Borde dock gå att leda en cykel förbi, ännu?

Det här kan få räcka, som en första liten etapp. Det tar inte så många timmar, och solen lyser på en fastän man rör sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar