fredag 19 juli 2024

Gubbarna vissnar


På självaste Tutti-Frutti Brunos namnsdag steg vi ut till morgondimma, efter en natts regn. Haddock klarade av att möta tre hundar dubbla gånger, på sin drag-tur via Norrsjön. Det är bra gjort, av en unghund!  Med den blöta som vi befann oss i, fanns ingen anledning att stressa fram någon målning. Istället besökte jag gamla, ensamma granngubbar. En ganska nedslående aktivitet! Det mänskliga förfallet. Den ene så avslappnad, att den inte märker oredan ta över. Den andre så borta i tanken, att han inte klarar av att hålla kvar dem som försöker bry sig. Där blir bara ilska och oförskämdhet. Jag fick nog, redan förra året. Tur att det finns bekanta med personkännedom. Vilka man kan ventilera situationen med. Hoppas sådana får ha kvar hälsan!


Också torsdagen missunnades oss, med förutspått regn. Vem vet när eller i vilken mängd i år? Allt stannar av! Vi gör undan hunddrag på blöta morgonen. Sedan får vi ändå stunder av sol, och lyxar med Bullens pilsnerkorv till moset.. Det blir ju en bra dag ändå? Brandliljor vid staketet, och med en ren som springer fram och åter vid huset. Utefika under parasollet. Professor T på kvällen.


Nu är t.o.m. hunden seg under den gråtunga himlen. Fredagsrushen går i makligt tempo. Ganska skönt, som omväxling! Korsord och spel duger för dagen, och mamma vinner med en hel grop i Kalaha! Nästan lika stort, som min chatt med ställningsföretaget.. Fortfarande härsken, för de kommentarer ene gubben hasplade ur sig. Jag har i.a.f. köpt mitt hus, bytt tak, renoverat fönster, nedervåningen och källaren -med egna resurser. Han själv ordnade aldrig någon byggställning..

Hoppas det regnat ur sig idag, för i morgon skall här slås gräs! Jag släpper det inte, till att likna ett vildvuxet åkerfält. Till det finns grannar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar