söndag 14 juli 2024

Vi är eftertraktade

Torsdagen blev sammanfattad med "slätregn".  Vi såg och hörde den över-dyra glassbilen komma tutande, men hade inga problem att stå emot spontanköp.. Förmiddagen gick till mammas kusin, över telefon. Det är mycket som skall resoneras om ibland. Jag inväntade professor T på kvällen.


Fredag var en normalare sortens sommardag, med dis. Det gick att skrapa färg i trapphusfönster och ute på bron! Träet är friskt kådigt. Nästan som vanligt.. Vi hinner ana sommaren? Konstnären kurar lättpratad i sin husvagn, och jag hinner få regnet på mig där jag står. Inte gör det så mycket. Väl hemma på egna bron, målar jag in oss alla inför natten! Ljusgrå entré. Vi har bara att massera rygg framför musik-TV:n, och natta oss. Lovades två fina dygn.


Lördag är en kreativitetens dag. Alla kommer ut ur husen. Partyflotten hamnar i sjön och grannar skrapar samt målar sin husfasad. Jag skrapar fler fönsterbrädor på övervåningen. Lika friska de! En lättnad som känns inombords. Nu fås plötsligt energi, till att fäktas mot bremsen ute på hjortronmyren. Hem följde en halv liter mogna hjortron. -En bragd, då bären växer glest i år! Inne är mer än 25 plusgrader,  så fikat smakar bäst utomhus under parasoll. Intill är nyklippt, väldoftande gräs och kvällens ranson jordgubbar (efter sjöbadet).



Söndag fick vi den andra utlovade soldagen! Något är annorlunda? Det lyser uppe hos Rune, som saknats hela denna sommar.. Kilar över och kollar vid första hundpromenaden. Jo då, han var där efter ännu en kaotisk resa upp. Med hund som ätit ut sig från hundburen.. Bil och släp var det skräp med. Elementen i kåken, misstänkt sönderfrysta? Ingen bra start. Jag går hem igen, och snart sitter både mamma och jag i våra telefoner. Uppringda av annan granne och nämnda kusin. Bra samtal! Förmiddagen passerar.. Som de lätta molnen för vinden. Gräset i solhörnan torkar upp till klippning, och fönsterbrädorna får sin linolja. Vi har öppet och fräscht i hela huset!  Kvällens TV-höjdpunkt uteblev, då grannen inte skulle se den. Så är det att vara poppis prat-publik. Findagarna återgår till regn.

Annars då? Donald Trump fick örat piercat av en gevärskula. En 20-åring sköts snabbt ihjäl för det. Valkampanjen lär gå framåt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar